Bart Kuppens verruilt Unilever voor e-Luscious

0

e-Luscious, eigenaar van onder meer de webshops Wijnvoordeel.nl, Wijnbeurs.nl, Colaris.nl en Koffievoordeel.nl, maakt bekend dat het Bart Kuppens heeft aangetrokken als de nieuwe CEO per 1 mei. Huidig interim-CEO Gert van de Weerdhof draagt zijn taken over aan Bart Kuppens en treedt toe tot de Raad van Commissarissen. Onlangs is ook wijnspecialist Spike Huisman van Albert Heijn overgestapt om als nieuwe ‘labelmanager’ voor Wijnvoordeel aan de slag te gaan.

Met deze versterkingen van multinationals Unilever en Albert Heijn haalt e-Luscious zowel internationale ervaring als verdere productkennis in huis om haar positie als e-commerce leider verder uit te bouwen. Centraal bij deze versterkingen stond de ervaring met internationale groei, e-commerce en bovenal een passie voor het product. Met als doel om zowel het aanbod in Nederland en België te verbeteren als ook verder internationaal te groeien.

Kuppens was bij Unilever o.a. verantwoordelijk voor de introductie van de sterk groeiende Dollar Shave Club in Europa. “Soms komt er iets op je pad waar je gewoon ja tegen wil zeggen. Mooi om van je passie voor wijn je professie te kunnen maken”, aldus Kuppens. Binnen Procter&Gamble en Unilever heeft Kuppens veel internationale businesservaring opgedaan en organisaties geleid. Recenter heeft hij zich bij Dollar Shave Club verder verdiept in e-commerce retail pure play en dat in een start-up omgeving.

Kuppens: “De mogelijkheid om bij e-Luscious eindverantwoordelijk te zijn voor de verdere groei van online verkoop van wijn en koffie is aantrekkelijk. Alle markttrends onderschrijven de verschuiving naar online verkoop en we staan nog maar aan het begin.”

De consument wil meer gemak en een meer persoonlijke ervaring. Met de kennis, data gedreven aanpak en het brede aanbod denkt e-Luscious dit als geen ander te kunnen aanbieden. En dat bovendien op een (kosten)efficiënte manier ingericht en dus voor een aantrekkelijke prijs. Het is de ambitie om naar een online omzet van € 150 miljoen te groeien.

“Dat willen we doen door goed te luisteren en steeds beter in te spelen op wat huidige en nieuwe klanten willen. Steeds persoonlijker. Steeds efficiënter. Testen, meten en leren. Data gedreven”, aldus Kuppens. “Startend vanuit de leidende positie in de Benelux en met stevige internationale groeiambities. De connectie met de relevante mensen binnen e-Luscious en Gilde Equity Management voelt goed. Het ondernemende karakter, samen met de grote groei ambities en dat ook meteen kunnen koppelen aan snel en slagvaardig handelen, spreekt me erg aan.”

Gert van de Weerdhof, de scheidende CEO, is verheugd over zijn opvolger: “Met de benoeming van Bart brengen we twee werelden bij elkaar, die van wijn en e-commerce. Dat is toch een bijzondere combinatie. Oprichter en voormalig CEO René Tulner heeft het bedrijf tot deze fase gebracht en nu voor de volgende fase is er behoefte aan andere ervaring”.

Oprichter René Tulner is ook erg blij met de komst van Bart Kuppens: “Ik ben in 1999 Wijnvoordeel begonnen vanuit mijn passie voor wijn. Bij Bart zie ik ook een grenzeloze liefde voor wijn (Kuppens is sinds 1999 eigenaar van Wijncollectief.nl, red.) en koffie. In combinatie met zijn enorme ervaring bij toonaangevende multinationals is hij de perfecte CEO om de ambitieuze groei van e-Luscious nog verder te versnellen”.

Spike Huisman was in de afgelopen acht jaar mede verantwoordelijk voor de wijninkoop van C1000, Jumbo en meest recent Albert Heijn. Binnen e-Luscious zal Spike eindverantwoordelijk zijn voor het label Wijnvoordeel.

Huisman over zijn overstap: “Na ruim acht jaar betrokkenheid binnen grote retailers heb ik besloten om de stap naar het groeikanaal van de toekomst te maken: e-commerce. Niet alleen geloof ik sterk in de toekomstpotentie en -groei van wijnverkopen binnen dit kanaal, Wijnvoordeel is daar ook marktleider in en de ambities in samenwerking met de investeerder Gilde Equity Management zijn hoog om deze positie verder uit te breiden. Het is een uitgelezen kans voor mij om mijn ervaringen met de wijnretail te delen en tegelijkertijd me verder te verdiepen in de e-commerce.”