Beiersdorf: Op weg naar klimaatbewuste cosmetica
Beiersdorf: Op weg naar klimaatbewuste cosmetica Shelflife

Beiersdorf: Op weg naar klimaatbewuste cosmetica

· leestijd 6 minuten Algemeen

Beiersdorf, marktleider in huidverzorging, treedt niet vaak naar buiten. Maar voor ‘Care beyond skin’, de ambitieuze duurzaamheidsagenda van het drogmeticabedrijf maakt het graag een uitzondering. “We willen snel klimaatpositief worden en dat heeft ook consequenties voor onze merken en producten.”

Beiersdorf is een bedrijf dat niet vaak de media opzoekt en zich liever bescheiden opstelt. “We zijn een Duits bedrijf, dus voordat we met iets naar buiten treden willen we er zeker van zijn dat we datgene dat we als ambitie hebben ook waar kunnen maken”, begint country manager Benelux Karin de Koning. Beiersdorf ziet de verduurzamingsagenda waarmee het bedrijf zichzelf richting 2030 klimaatpositief wil maken als het noodzakelijke antwoord op het jongste en onrustbarende VN-klimaatrapport dat in de zomer van 2021 verscheen. Dat rapport maakt duidelijk dat ingrijpende maatregelen nodig zijn om verdere opwarming van de aarde te beperken. Die handschoen heeft Beiersdorf opgepakt. Al sinds 2019 heeft Beiersdorf een uiterst ambitieuze duurzaamheidsagenda, genaamd ‘Care beyond skin’ , met concrete en vergaande maatregelen die het bedrijf de komende jaren neemt om de doelstelling van een klimaatpositief Beiersdorf in 2030 te realiseren. “Onze handelspartners moeten dat weten, aangezien deze maatregelen ook consequenties hebben voor onze merken en producten en de manier waarop we met de retail willen samenwerken”, aldus De Koning.

Meer met minder

[caption id=”attachment_9826” align=”alignright” width=”200”] Karin de Koning, country manager Benelux: “Door ons brede portfolio bieden we voor elke retailer en consument een laagdrempelig en duurzaam alternatief.” (Foto: Ron Offermans)[/caption]

Maar het is ook de consument die zich zorgen maakt om het klimaat. Zo blijkt uit Europees onderzoek uit 2020, dat in opdracht van Beiersdorf werd uitgevoerd, dat 38% van de vrouwen in Nederland ‘klimaat’ als het belangrijkste maatschappelijke probleem zien. Onder jongere vrouwen ligt dat percentage met 45% nog aanzienlijk hoger. “Consumenten vinden het dus belangrijk en verwachten ook dat een verzorgend merk als NIVEA hierin het voortouw neemt. Immers, je hebt één huid, maar ook maar één planeet. We willen ons daarom ontwikkelen tot leverancier van klimaatbewuste cosmetica. De stappen die we daarvoor moeten zetten hebben we vastgelegd in onze duurzaamheidsagenda ‘Care beyond skin’.”

Een eerste mijlpaal is 2025. Beiersdorf wil dan onder meer aanzienlijk minder plastics gebruiken. En ook dat is een onderwerp dat leeft bij de consument, zeker in Nederland. Uit onderzoek* blijkt dat er in een badkamer gemiddeld 17 plastic verpakkingen staan, maar ook dat de helft van de consumenten eigenlijk niet goed let waarin hun producten verpakt zijn. “Maar in Nederland is plastic wel degelijk een hot topic. Als Beiersdorf hebben we gezegd dat we méér met minder plastic willen doen. Dat betekent onder meer dat we 50% minder fossiele plastics zullen toepassen.”

Plastics worden breed toegepast in drogmetica, bijvoorbeeld ook in de vorm van microplastics.. Sinds 2015 worden er geen microbeads meer in NIVEA peeling- en scrubgels gebruikt en zijn alle NIVEA-doucheproducten sinds 2019 vrij van microplastic. Sinds 2021 zijn alle NIVEA-producten vrij van microplastics.** “Ook worden onze reinigingsdoekjes sinds vorig jaar van 100% natuurlijk, op suikerriet gebaseerd materiaal gemaakt. Daarmee zijn ze volledig biologisch afbreekbaar.***

Sinds 2020 bestaat 90% van de PET verpakkingen die Beiersdorf gebruikt in Europa al uit rPET (recyclebaar plastic, red.), maar dit percentage wil het bedrijf verder opvoeren. “We moeten ons daarvoor met name buiten Nederland inspannen, want Nederland en België behoren al tot de beste recyclelaars van Europa. We zijn echter vast van plan om onze doelstelling van 100% herbruikbare, hervulbare of recyclebare plastic verpakkingen in 2025 te realiseren.”

[accordions]

[accordion title=”Relevantie & zichtbaarheid essentieel voor drogmetica in supermarktkanaal” load=”show”]Supermarkten hebben zich de afgelopen jaren vooral op food en dan met name de versgroepen gefocust. De drogmeticacategorieën, waarin Beiersdorf ook in het supermarktkanaal marktleider in huid- en wondverzorging is, hebben dat gemerkt. Minder aandacht, maar per saldo ook minder ruimte doordat supermarkten zelfzorgproducten aan hun assortiment hebben toegevoegd.

“Wij pleiten al jaren voor een relevant aanbod en verhoging van de zichtbaarheid van drogmetica. Daar was lange tijd maar beperkte interesse in, maar sinds corona is dat aan het veranderen. Wij zijn met onze bekende merken en producten als geen ander in staat om mensen naar de supermarkt te trekken.”

De Koning wijst daarbij ook op de tot dusver onbenutte mogelijkheden voor intensievere samenwerking. “Vooral online – waar we hard groeien – zien we dat er veel meer mogelijk is in de samenwerking met retailers. Dan gaat het over delen van data, maar ook het beter benutten van mogelijkheden op het gebied van cross-selling en het toevoegen van beoordelingen van producten online. Een mooi voorbeeld is ook dat we met onze zonnebrandproducten in de zomermaanden bij een aantal retailers nu worden meegenomen met het barbecuealarm. Hiermee spelen we in op het weer en vergroten onze zichtbaarheid op deze momenten. Daarmee zijn we samen met de handel in staat om de meest relevante momenten in het jaar voor de zoncategorie samen te maximaliseren. Dat zou je op meer momenten kunnen doen. Zo kun je in de wintermaanden veel meer doen met een merk als Labello. Met een aantal retailers hebben we nu zo’n intensievere samenwerking en we kijken uit naar een versterking van deze samenwerking in de komende jaren.” [/accordion]

[/accordions]

Naturally Good, Eco Deo

[caption id=”attachment_9827” align=”alignright” width=”257”] De meest klimaatvriendelijke deodorant tot dusver: NIVEA Naturally Good EcoDeo en NIVEA Men EcoDeo.[/caption]

De duurzaamheidsinspanningen van Beiersdorf leveren ook nieuwe, klimaatbewuste producten op. Zo werd afgelopen jaar NIVEA Naturally Good geïntroduceerd, een volledige lijn verzorgingsproducten bestaande uit minstens 97% ingrediënten met een natuurlijke oorsprong en een vergaand natuurlijk product. “De bodylotionverpakking is na gebruik oprolbaar waardoor er nauwelijks nog residu in de verpakking achterblijft, iets wat soms nog een probleem is bij de recycling van verpakkingen. We hebben met NIVEA Naturally Good de grens van wat op dit moment mogelijk is opgezocht. In de producten zelf worden alleen nog kunstmatige toevoegingen gebruikt die nodig zijn om het product stabiel en veilig te houden. En over die resterende toevoegingen zijn we transparant via de communicatie op de verpakking.”

De lijn, die breed werd opgenomen door drogisterijen en waarvan een aantal producten ook bij Albert Heijn verkrijgbaar zijn, past volgens De Koning uitstekend bij retailers met duurzame ambities. “Door ons brede portfolio van douchegels, deodorants, body lotions en gezichtsproducten bieden we voor elke retailer en consument een laagdrempelig en duurzaam alternatief. Want ja, NIVEA staat van oudsher voor waar voor je geld, en dat geldt ook als het om duurzame producten gaat. Met NIVEA Naturally Good laten we zien wat er mogelijk is, maar dan moeten de producten wel voor iedereen gemakkelijk bereikbaar zijn.”

Het jongste productresultaat van Beiersdorfs duurzaamheidsinspanningen is NIVEA Naturally Good EcoDeo, onze meest klimaatvriendelijke deodorant ooit, die in ons land tot dusver door één supermarktformule is opgenomen. “De deodorant maakt gebruik van 100% natuurlijke gassen waarvan je minder nodig hebt. Dat scheelt in verpakking en transport. Daarnaast wordt de verpakking gemaakt van 100% gerecycled aluminium en voor de deodorant zelf worden vrijwel uitsluitend natuurlijke ingrediënten gebruikt. ‘’Van oudsher zien we dat supermarkten terughoudend zijn ten aanzien van innovaties. Maar gelukkig zien we dat klimaatbewuste producten populair zijn bij een steeds bredere groep consumenten en dat wordt ook door supermarkten opgemerkt.’’

Duurzame kansen

Intussen gaat de verduurzaming van Beiersdorf verder, want behalve de reductie van plastic gebruikt het bedrijf ook geen nylon meer en daarin loopt het voor op wetgeving. “Alle niet-afbreekbare polymeren moeten in 2025 uit onze producten in Europa verdwenen zijn. Een volgende stap is dat we naar 100% ingrediënten uit natuurlijke bronnen gaan, waarbij geldt dat alle producten die we gebruiken niet mogen bijdragen aan ontbossing.”

Daarmee roert De Koning de problematiek rondom palmolie aan, een belangrijke grondstof voor cosmeticaproducten. Beiersdorf is sinds 2010 lid van de RSPO (de internationale organisatie die zich bezighoudt met de verduurzaming en certificering van duurzame palmolie, red.). “Onze eigen velden zijn sinds 2016 gecertificeerd en sinds 2020 gebruiken we alleen nog maar gecertificeerde duurzamere palmoliederivaten. In Indonesië en Maleisië werken we samen met lokale boeren en het Wereldnatuurfonds (WNF) om de omstandigheden rondom de productie van palmolie verder te verbeteren en de natuur te beschermen. Op de WNF Palmolie Scorecard (een ranking van bedrijven die het beste presteren op het gebied van duurzame palmolie - en die wordt aangevoerd door retailer Coop Switzerland, red.) staan we nu op plaats negen. Daar ben ik heel trots op.”

Wat Beiersdorf betreft gaat de ontwikkeling naar klimaatbewuste cosmetica hand in hand met CO2-reductie binnen het bedrijf als geheel. In 2025 wil het volledige bedrijf, dus inclusief alle productielocaties, 30% minder CO2 (scope 1,2 & 3) uitstoten ten opzichte van 2018. “En in 2030 willen we dat onze fabrieken volledig klimaatneutraal zijn. Dat betekent ook dat we ons waterverbruik nog sterker moeten reduceren, met 25% ten opzichte van 2018. En iets vergelijkbaars geldt voor ons afval. De afvalstroom willen we in 2025 met 30% teruggebracht hebben ten opzichte van 2018. Een deel van onze duurzame ambities hebben echter ook betrekking op de logistieke samenwerking met retailers. Op het gebied van transport hebben we al aardige stappen gezet met vooral de drogisterijen. En ook voor supermarkten liggen hier duurzame kansen. Wij staan er in ieder geval voor open om daar het gesprek over aan te gaan.”

* HPB (het PR Bureau) 2020

** UNEP definitie

*** 95% wordt binnen 4 weken afgebroken

Beiersdorf: Op weg naar klimaatbewuste cosmetica

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.