Beste Jef,

0
Leestijd: 3 minuten
Het is al weer vijftien jaar geleden dat we intensief samenwerkten binnen Europartners. Internationaal écht effectief samen inkopen blijkt elke keer weer lastig. Uiteindelijk waren we samen de enige twee overgebleven leden binnen het inkoopverbond. De slagkracht bleek omgekeerd evenredig aan het aantal leden. Ondanks de verschillen in aanpak hebben we mooie resultaten geboekt.
In de jaren daarna ben je intensief bezig geweest om een Nederlandse retailer te kopen. Dat kan ik nu zeggen, omdat het ook vaak in de pers gestaan heeft en omdat je het zelf nu ook bevestigd hebt in een interview in Het Financieele Dagblad. Nederlanders werden in dienst genomen, met veel partijen werden gesprekken gevoerd. Maar het lukte niet. Op zichzelf een compliment; de gevestigde orde had niet zo veel zin in het sterke Colruyt in de achtertuin. In goed Vlaams: een ‘cordon sanitaire’.

Het umfeld verandert snel. Inmiddels is de fusie van Delhaize met Ahold vrijwel een feit. De aandeelhouders van Delhaize hebben ingezien dat er wel iets móest gebeuren. En ook voor Ahold is het een mooie stap. Ik denk wel dat het een verstandshuwelijk is.
In datzelfde interview lees ik dat je nog niet echt wakker ligt van het aanstaande Ahold-Delhaize-monster. De effecten daarvan zullen nog wel even op zich laten wachten, is je inschatting. Vanuit eigen kracht redenerend geloof je in positiebehoud op de Belgische markt en wijs je met name de Franse markt aan als een interessante. Terwijl Colruyt daar nu na twintig jaar pas 70 winkels heeft, grotendeels oude Ripotot-winkels die toen gekocht zijn. Voorwaar, toch niet echt een succes? Nederland heeft geen hoge prioriteit, zo vertel je. Dat begrijp ik. Want gretigheid kost geld, zeker als je het in de krant zet.
Waar Colruyt er niet in is geslaagd in Nederland overnames te doen, is er één partij die op dat vlak afgelopen jaren meesterzet na meesterzet deed. Jumbo lijfde Super de Boer in, kort daarna C1000, en als kers op de taart recentelijk La Place. Waarmee de formule stevig landelijk dekkend is en de blurrende online- en offline-consument op elk moment van lekker en betaalbaar eten kan voorzien. Alleen de internationale inkoop moet Jumbo nog even regelen. Jullie werken wel al Europees samen, binnen Alidis. Maar heel effectief is dat niet.
Wat mij betreft, komt er na de voor Belgen toch als pijnlijk ervaren Nederlandse overname van Delhaize nu een Belgische overname van Jumbo Supermarkten. Dat houdt de zaken mooi in evenwicht.
Ik zie het al helemaal voor me. Binnen de Benelux wordt Colruyt-Jumbo een veel sterkere en effectievere groep dan het corporate Ahold-Delhaize. Twee familiebedrijven met korte lijnen, daadkracht en schakelsnelheid. Twee sterke balansen. Veel gedeelde waarden: lage kosten, klanten voorop, familiegevoel en ondernemend. Geografisch naadloos passend: in de grensgebieden kunnen de winkels elkaar al zien. En de klanten komen daar nu vaak al bij beide formules.
Beide formules blijven in hun eigen markt hun eigen ding doen. In de back-office kan veel samengevoegd worden. Beresterke Benelux-inkoop. Het eigen ict-bedrijf van Colruyt kan nog veel effectiever worden.
De uitrol van Jumbo Foodmarkt in België is een mogelijkheid, versterkt met La Place-elementen. Bioplanet kan weer in Nederland terugkeren (maar dan succesvol), als concurrent van Ekoplaza. Het prachtige Cru waar Colruyt mee oefent, zou zomaar een goede invulling kunnen zijn van de versmarkten die in Nederland als paddenstoelen uit de grond schieten, vaak slecht uitgevoerd.
Met jullie gezamenlijke kennis en ervaring kunnen jullie het aanstormende Grand Frais gemakkelijk pareren. En als Carrefour na twintig jaar ploeteren in België de (voormalige Grand Bazar-)winkels eindelijk in de verkoop doet, pakken jullie die er gewoon even bij.
Beste Jef, de synergie is zo groot en de mogelijkheden zijn zo mooi. Als je een kop koffie gaat drinken met Frits van Eerd en Ton van Veen, zijn jullie daar gedrieën volgens mij heel snel uit.
Hoogachtend,
Frans Fredrix