Bijna een vijfde minder omzet bij Sligro Food Group

0
Leestijd: 2 minuten

Anders dan wat bij de supermarkten is gebeurd, heeft Sligro Food Group een omzetdaling gemeld, Het bedrijf behaalde een omzet van € 1,9 miljard in 2020. Een jaar eerder was dat nog bijna € 2,4 miljard. Sligro Food Group meldt een omzetdaling van 18,7%.

Jumbo, Coop, Plus Retail en Sligro melden van oudsher meteen in de eerste week van een nieuw jaar wat de omzet van het dan voorbije jaar is geweest. Die van Sligro Food Group deed er voor de supermarktsector altijd toe omdat het bedrijf tot aan de zomer van 2018 de supermarktformule Emté had. Die maakte ongeveer een derde uit van de omzet van Sligro Food Group. Zoals bekend verkocht Sligro Food Group de Emté-winkels aan een consortium van Jumbo en Coop. Ongeveer een jaar later waren alle Emtés tot ofwel Jumbo ofwel Coop omgebouwd.

Sligro Food Group meldde met die verkoop dat het bedrijf zich geheel ging concentreren op horeca en foodservice en het ging uitbreiden in België, Sligro Food Group verruilde twee sectoren eigenlijk in voor één sector, maar dan in twee landen. Het had met de jaren geleden aangekochte keten Emté (waar Golff, Meermarkt en andere vroegere formules onder gevoegd werden) aanvankelijk ook willen groeien in de supermarktsector, maar greep naast belangrijke overnamekandidaten, zoals destijds de strijd om C1000. Toen die groei maar uitbleef, stopte Sligro als marktpartij in de supermarktsector (op een 45%-belang in Spar Holding na dan, dat is er nog steeds).

Kies je dan resoluut voor één sector (horeca/foodservice, in twee landen), dan lijkt dat een weloverwogen besluit, maar met een coronapandemie pakt dat voor Sligro Food Group natuurlijk heel slecht uit, horeca en foodservice ging finaal onderuit in een eerste en tweede lockdown, terwijl consumenten voor al hun eten en drinken op supermarkten en speciaalzaken aangewezen waren. En ja, consumenten mochten (en mogen) tijdens de lockdown ook in de zb-groothandels van Sligro terecht (zie de reportage die we daar eerder over maakten).

Uiteraard zijn er tussen de eerste en de tweede lockdown nog restaurants, snackbars etc. enkele maanden open geweest, maar als we nagaan wat we allemaal over de horeca horen, zien en lezen, dan komt die daling van bijna 19% voor een marktpartij als Sligro Food Group volstrekt niet als een verrassing. Dan valt-ie eigenlijk zelfs nog mee.