Bio: gewoon een groeimarkt

0
Leestijd: 2 minuten

Of je nou overtuigt bent van bio of niet, voor supermarkten zijn biologische producten gewoon een groeimarkt. Het jongste trendrapport van Bionext, met cijfers over 2018, laat dat nog eens duidelijk zien.

De omzet van biologische producten in supermarkten steeg in 2018 met 8%, oftewel € 64 miljoen, naar een totale omzet van € 843 miljoen. De besteding aan biologisch groeit daarmee 2,5 keer zo hard als de totale besteding aan voeding in de supermarkten in 2018, die met 3,2% steeg (bron: CBS). Het biologische marktaandeel op de totale retail stijgt daarmee van 3,2% (2017) naar 3,4%. Dat is een bescheiden aandeel in vergelijking met de verder ontwikkelde biologische markten zoals Duitsland, Zweden, Zwitserland maar ook Frankrijk.

biologisch

Bron: IRI (omzetten x € miljoen)

Eieren en AGF zijn de grootste stijgers binnen de productgroepen. Zo steeg de verkoop van biologische eieren met 18% gestegen, terwijl de omzet van AGF met 12% steeg. De enige categorie binnen de supermarkt waar biologisch daalt is brood en banket. De verkoop van biologisch brood en banket daalt met 27% namelijk harder dan de algemene daling in brood.

A-merken zijn volgens het trendrapport steeds vaker duurder dan het biologische (huis)merk, wat tot een stijging van de verkoop van biologische producten leidt.
Het biologische product met het hoogste marktaandeel in supermarkten (16%) blijft het ei. In 2017 was dit nog 15,3%, gevolgd door biologische zuivel met 4,5% marktaandeel. AGF maakt de grootste sprong met een aandeel dat in 2018 van 4% naar 4,4% is gestegen.