Birra Moretti (Heineken) beste introductie van 2021

0
Leestijd: < 1 minuut

Birra Moretti, het Italiaanse biermerk dat Heineken vorig jaar in Nederland introduceerde, heeft vandaag niet alleen een FoodAward gewonnen, maar werd door de FoodAward-jury tevens beloond met de FoodTopAward voor de beste introductie van het afgelopen jaar.

Het juryrapport was lovend over het initiatief van Heineken om het Italiaanse biermerk op de Nederlandse markt te introduceren: “Heineken heeft afgelopen jaar het Italiaanse biermerk Birra Moretti beschikbaar gemaakt voor de Nederlandse supermarkt. Het is een ambachtelijk gebrouwen bier, van hoge kwaliteit, kristalhelder, fris, licht bitter en gebrouwen van onder meer hoogwaardige hopsoorten. En het is ook nog eens goed combineerbaar met de Italiaanse keuken.”

“Birra Moretti is een uitkomst in de biercategorie. Deze categorie wordt gedomineerd door promoties en andere afprijzingen. Omwille van de concurrentiestrijd kan een supermarkt zich daar nauwelijks aan onttrekken. Sinds vorig jaar is er zelfs een verbod op afprijzingen van alcoholische dranken, dieper dan 25%. En als er dan een brouwer met bier als Birra Moretti komt, en dan met de slagkracht van Heineken, dan is dat in onze sector zeer welkom. Birra Moretti sloeg enorm aan en is een vaste waarde geworden in de biercategorie. Deze introductie van Heineken is volgens ons met recht en reden de beste van het jaar 2021.”

De woorden van de jury werden nog eens onderstreept door de prestaties van het Italiaanse biermerk, want hoewel de totale markt voor bier en pils stabiel blijft, groeit het omvangrijke pilssegment met 2%, een groei die voor 43% voor rekening komt van Birra Moretti.