Boycot blijft niet beperkt tot Albert Heijn vs. Nestlé

0
Leestijd: < 1 minuut

Vorige week was het prijsconflict tussen Albert Heijn en Nestlé – en ook Ad van Geloven – nog een van de opmerkelijke zaken uit de branche, maar sinds deze week weten we dat het daar niet bij gebleven is. Ook Jumbo blijkt A-merken van een fabrikant niet meer in de schappen te hebben en boycot producten van  Kellogg’s met de merken Kellogg’s en Pringles. En de verklaringen zijn ongeveer gelijkluidend.

Volgens Jumbo is er bij Kellogg’s geen sprake van prijsverhogingen door inflatie en dus door allerlei productie-, grondstof-, logistieke of andere bijkomende kosten, maar dat deze factoren als excuus worden gebruikt om de marge voor de producent zelf te verhogen. Hetzelfde als wat AH een week eerder over Nestlé-artikelen als KitKat, Maggi, Nescafé en Starbucks zei. Daarbij werd zelfs een percentage genoemd, 20% verhoging. Wat Nestlé in de media bestreed, het zou nooit om 20% zijn gegaan.

In België en Duitsland is inmiddels ook al sprake van boycots. Colruyt heeft de producten van Ferrero en Mondelez niet meer in de schappen en in Duitsland heeft Edeka het aan de stok met PepsiCo en L’Oréal. Opvallend is daarbij dat het telkens om andere A-merkartikelleveranciers gaat, en niet bij elke retailer dezelfde. Dat zou trouwens wellicht net zo opvallend zijn, het is maar hoe je het bekijkt.