
Omzet keurmerken groeit met 22,8%
Door: Dave van Loon Branche & CijfersIn de eerste helft van 2023 groeit de omzet van voeding met een keurmerk met 22,8%, terwijl de algehele foodomzet met 10,9% groeide. De omzet van voeding met een keurmerk groeit dus ruim dubbel zo hard. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van Circana.
Deze positieve ontwikkeling wordt vooral veroorzaakt door de grootschalige vervanging van kip, zowel in vlees als in vleeswaren, naar het Beter Leven keurmerk met 1 ster. Hierdoor is het Beter Leven Keurmerk met 34% gegroeid en het aandeel van producten met een keurmerk binnen de productgroep vlees(waren) gestegen van 45% naar 58%.
Omzetaandeel keurmerken 23,3%
Maar de gunstige ontwikkeling is breder dan alleen kip. Ook in andere productgroepen zoals koffie, zuivel en AGF groeit het omzetaandeel keurmerken. Alleen de groep eieren en dierenvoeding laten een daling zien. Vis heeft met ruim 80% het hoogste aandeel keurmerken van alle groepen. In totaal groeide het omzetaandeel van duurzamere keurmerken naarhet hoogste aandeel ooit en dit is nu 23.3%.
Biologisch blijft achter
Biologisch totaal groeit met 8,3% wat minder sterk dan het marktgemiddelde, maar verschillende productgroepen binnen biologisch zoals zuivel en brood, groeien wel fors sterker dan de markt. De omzet in duurzamere keurmerken groeit dus gewoon verder door, ondanks deze periode met forse inflatie en prijsstijgingen.
Dit illustreert volgens Circana dat de inzet op duurzaamheid een robuuste trend is en blijft in de supermarkt. Begin 2024 wordt het jaarrapport van de Monitor Keurmerken retail gepresenteerd met de definitieve gegevens over het hele jaar 2023. Klik voor uitgebreidere cijfers over de ontwikkeling van keurmerken in het eerste halfjaar hier.