Afbeelding

Picnic is momenteel € 2,8 miljard waard, zegt ‘Bartjens’

Door: Gé Lommen · leestijd 1 minuut Branche & Cijfers

Vorige week schreven we een becommentariërend stuk over de rol die Picnic speelt in het Nederlandse supermarktconcurrentieveld, naar aanleiding van de extra € 355 miljoen die deze online-supermarkt bij investeerders (Edeka, Bill en Melinda Gates e.a.) heeft kunnen ophalen. Afgelopen zaterdag schreef ‘Bartjens’ over iets anders rondom Picnic, namelijk: de vraag wat het bedrijf momenteel waard zou kunnen zijn.

En dat is: € 2,8 miljard. Bartjens is de rubriek voor financiële analyses en doorkijkjes op basis van allerlei aannames en waarderingsgrondslagen. De auteur is altijd anoniem, al jaren. Bartjens heeft een berekening gemaakt op basis van enkele aannames. De omzet over 2023 was € 1,3 miljard, het resultaat over dat jaar is momenteel nog niet bekend, maar over 2022 was het een verlies van € 200 miljoen. Waar zit dat verlies met name in? In het voortdurend bouwen van nieuwe ‘hubs’ als Picnic weer eens aan een nieuwe stad of regio begint, in de laatste jaren vooral in Frankrijk en Duitsland.

Bartjens gaat hiervan uit: Picnic is actief in Nederland, Duitsland en Frankrijk, maar het zal op termijn ook actief zijn in België en Spanje. En al deze landen bij elkaar hebben volgens cijferbron/dataverzamelaar Statista een branche-omzet van ruim € 600 miljard. (Op de eerste aanname valt iets af te dingen en we hebben bij Statista ook wel eens een raar omzetbedrag gevonden op zoek naar met name de Duitse supermarktomzet, maar vooruit dan maar.)

Picnic zal niet ver het platteland in willen rijden in al die landen, te duur, verlieslijdend, maar het zal 60% van de inwoners van die vijf landen kunnen of willen bereiken, en dat is dan een markt van € 363 miljard. En stel dat een ‘volwassen Picnic’ in die landen in het jaar 2035 een marktaandeel van 10% zal behalen, dan is die omzet: € 36,3 miljard. De ‘standaardsupermarktmarge’ is 5% van de omzet en dus behaalt Picnic dan een winst van € 1,8 miljard. ‘Beleggers waarderen supermarkten gemiddeld tegen 6 à 7 keer de winst. Picnic zou dan een kleine € 12 miljard waard zijn.’

Maar dat is: in 2035, bij een gunstig scenario – waarbij Bartjens geen omzetgroei van de branches in die vijf landen erop loslaat, dus ergens zit er ook weer het element van een conservatief schatting in. Beleggers zullen graag 20% rendement willen behalen, maar – aldus Bartjens – laten we een acceptabele 12% rendement per jaar aanhouden. En dan telt Bartjens van die € 12 miljard waarde in 2035 terug naar nu, met een jaarlijkse 12% rendement, en komt dan nu uit op € 2,8 miljard.

Daar kunnen tal van financiële wonderkinderen wellicht tal van gaten in schieten, maar wij vonden het vooral een opvallende exercitie.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.