Afbeelding
Shutterstock

Circana over marktaandelen 2023: prijsvechters winnen

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Branche & Cijfers

Marktonderzoeker Circana heeft in navolging van NielsenIQ ook de definitief behaalde omzetten en marktaandelen 2023 van de Nederlandse supermarken bekendgemaakt. Het jaar 2023 werd vooral gekenmerkt door sterke prijsstijgingen en dat heeft zijn weerslag gekregen in de supermarktomzet van vorig jaar.

Het bijzondere karakter van 2023 wordt nog eens onderstreept door de constatering door Circana dat de omzet van supermarkten in de afgelopen vier jaar met maar liefst 25% is gegroeid en vorig jaar de grens van € 50 miljard gepasseerd. Evenwel stonden de volumes flink onder druk. In het hele jaar werd in volume namelijk ruim 2% minder verkocht aan voeding en dranken. Shoppers kochten volgens Circana minder en/of kozen voor andere kanalen, zoals bijvoorbeeld de horeca of thuisbezorging.

Opvallend is dat de groei online een stuk minder hoog was, waardoor het aandeel boodschappen wat online gekocht is (binnen de ‘traditionele’ spelers, dus ex online only aanbieders zoals Picnic), in 2023 is gedaald van 5,2% naar 5,0%.

De marktaandelen zoals door Circana gepubliceerd, worden gemeten inclusief hard discount en inclusief de online verkopen van de ‘traditionele’ supermarkten. Marktleider Albert Heijn heeft in 2023 haar marktaandeel licht weten te versterken met 0,2%. De stakingen eind april hadden een negatieve impact op het marktaandeel, maar mede dankzij de overname van Jan Linders waardoor er 44 AH-winkels bij kwamen in het supermarktlandschap, weet de marktleider uiteindelijk toch nog een plus te laten zien.

De nummer twee Jumbo heeft volgens de onderzoekers een lastig jaar achter de rug. Het marktaandeel over het hele jaar voor Jumbo is met 0,3% gedaald. Ook de fusiecombinatie van Plus en Coop laat een daling zien. Terwijl Plus 1% marktaandeel wint, verliest Coop er 1,4%, dus per saldo 0,4% verlies. Hierbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat een aantal winkels uit deze groep zijn afgestoten.


De grote winnaars zien we terug onder de overige Superunie-formules, die helaas geen toestemming geven om hun marktaandelen te publiceren. Superunie in totaal blijft stabiel in marktaandeel, maar in ogenschouw genomen dat de fusiecombinatie Plus en Coop samen 0,4% marktaandeel verliezen, betekent dit dat er een grote winst moet zijn bij de overige spelers zoals Boni, Dirk, Nettorama en Vomar. Vomar meldde zelf eerder al een omzetstijging van 17% in 2023. Maar juist deze formules gaven geen toestemming om het marktaandeel te publiceren.

Niet alleen de op prijs gefocuste Superunie-leden winnen terrein, ook Lidl heeft een goed jaar achter de rug. Het marktaandeel van Lidl stijgt met 0,3% ten opzichte van vorig jaar.

In deze tijd van prijsstijgingen en flink duurder geworden boodschappen, is de consument dus bewuster gaan shoppen, constateert Circana. Vooral formules die een duidelijke focus op prijs hebben en waar de laagste prijsperceptie voor de shopper hoog in het vaandel staat, profiteren hiervan.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.