Afbeelding

Tabaksspeciaalzaken en pompshops profiteren van ‘tabaksban’ Albert Heijn

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Branche & Cijfers

De verkoop van tabak binnen supermarkten is in de eerste vier weken van dit jaar met meer dan een kwart gedaald. Binnen het totaal van de kanalen supermarkten, benzinestations en tabaksspeciaalzaken zijn de verkopen gedaald met 3%. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Circana. Misgrijpende shoppers in het supermarktkanaal verschuiven hun aankopen dus vooral naar pompshops en tabaksspeciaalzaken.

Met ingang van het nieuwe jaar is Albert Heijn in al zijn filialen gestopt met de verkoop van tabaksproducten. De cijfers over de eerste vier weken van dit jaar laten zien dat dit een grote impact heeft gehad op de totale tabaksomzet in supermarkten, aangezien Albert Heijn (tot voor kort dus) de grootste tabaksverkoper van Nederland is. De omzet in het supermarktkanaal lag, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, ruim een kwart lager.

Benzinestations en tabaksspeciaalzaken profiteerden hiervan: de omzet in de pompshops steeg met ruim 20% en voor tabaksspeciaalzaken steeg de omzet zelfs met meer dan 50%. Het betreft slechts data van vier weken dus het is volgens Circana nog te vroeg om harde conclusies te trekken, maar het lijkt erop dat de misgrijpende Albert Heijn-klant, zijn/haar sigaretten en shag vooral bij tabaksspeciaalzaken en pompshops in de buurt gaat kopen. Beide kanalen profiteren in absolute zin ongeveer evenveel van het verlies van supermarkten. Het effect had nog groter kunnen zijn als alle Albert Heijn-vestigingen zouden zijn gestopt met het verkopen van tabak. Veel frachisevestigingen van Albert Heijn zijn echter tabak blijven verkopen.

De totale tabaksomzet opgeteld voor alle drie de kanalen lag in de eerste vier weken van dit jaar ruim 3% lager in waarde ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en in aantal pakjes is de daling nog hoger. Naast een verschuiving tussen aankoopkanalen, is er in Nederland dus ook daadwerkelijk minder tabak gekocht in de eerste vier weken van dit jaar. Dit is in overeenstemming met de uitkomsten van een shopperonderzoek dat Circana eind vorig jaar heeft uitgevoerd. Hierin kwam naar voren dat tot 5% van de rokers verwachtte te zullen gaan stoppen met roken door de tabaksban in supermarkten.

Dat de verkopen vooral verschuiven naar benzinestations en tabaksspeciaalzaken is ook te verklaren vanuit één van de inzichten uit datzelfde onderzoek. Uit de locatieanalyse bleek namelijk dat voor een kwart van de tabaksverkopen er een alternatieve aankoopplaats in de vorm van een benzinestation of een tabaksspeciaalzaak is binnen een straal van slechts 100 meter.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.