Het brood van Vomar als charme-offensief

0
Leestijd: 2 minuten

Vomar heeft bekendgemaakt dat het in geheel 2022 geen prijzen zal verhogen van het vers brood van de keten. Dat heeft algemeen directeur Aart van Haren bekend laten maken. En dat kunnen we gerust een stevige belofte noemen, in een periode waarin energie- en grondstofprijzen en de laatste paar dagen met name de wereldmarktprijzen van granen omhoogschieten. Die van granen vindt vooral z’n oorzaak in de invasie van Rusland in Oekraïne.

Zowel Rusland als Oekraïne heeft een grote graanopbrengst. Oekraïne wordt al jarenlang ‘de graanschuur van Europa’ genoemd. Toen in 1941 Adolf Hitler het niet-aanvalsverdrag tussen nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie aan zijn laars lapte, was het hem te doen om ‘Lebensraum’, en dat had vooral betrekking op de graanlandbouw in Oekraïne en de olievelden in het huidige Rusland.

In de media is de laatste dagen door verschillende deskundigen uitgelegd dat Nederland en zelfs West-Europa nauwelijks graan van Oekraïne en Rusland afnemen, maar Afrikaanse en Aziatische landen juist des te meer. En de oorlog in Oekraïne en de sancties tegen Rusland zorgen ervoor dat die landen buiten Oekraïne en Rusland om hun granen moeten zien te kopen. En dat drijft de wereldmarktprijzen van granen sterk omhoog.

Binnen de Nederlandse supermarktsector is Vomar de eerste – en op dit moment de enige – die met zo’n belofte van ‘gelijkblijvende prijzen’ komt. Of Vomar daarmee de enige blijft, is momenteel niet te zeggen. Maar de bekendmaking van Vomar kan zeker worden gezien als een soort charme-offensief. ‘Wij, Vomar, zullen ons verzetten tegen prijsstijgingen’, is de boodschap, in dagen en weken waarin de Nederlandse consument dag in, dag uit te horen krijgt over enorme stijgingen van energie-, brandstof- en grondstofprijzen. “Alhoewel ook voor onze eigen bakkerij de grondstoffen duurder worden, kiezen we er in deze tijd bewust voor om deze forse rekening niet door te schuiven naar onze klanten”, aldus Vomar-directeur Aart van Haren.

Daarnaast zegt Van Haren deze keuze als een kans te zien om nieuwe klanten kennis te laten maken met het brood van Vomar. Van Haren zegt verder in het persbericht van Vomar: “We zitten er dagelijks bovenop om de prijzen voor onze klanten zo laag mogelijk te kunnen houden. En dat merken onze klanten direct in hun portemonnee. Ons besluit om de broodprijzen vast laag te houden, past in deze strategie. We doen een grote investering om deze belofte te kunnen doen. Maar dat is het meer dan waard als onze bestaande en nieuwe klanten daarmee van ons kwaliteitsbrood kunnen blijven genieten.”

Het mag duidelijk zijn: Vomar speelt hier de rol van de Robin Hood van portemonnee van de Noord-Hollandse klant. In de komende dagen – of weken – gaan we zien of andere formules ook zo’n standpunt over brood zullen innemen. In dat geval ontstaat er een soort prijzenoorlog, in de zin van ‘een niet-prijsverhogingsoorlog’.

Eerder al – voorafgaand aan de invasie van de Russen in Oekraïne – regende het conflicten tussen supermarkten en leveranciers, waarbij sommige merkartikelen van Nestlé, PepsiCo, Kellogg’s etc. een tijd uit de schappen van formules als Albert Heijn en Jumbo verdwenen waren. Ook bij serviceformule Plus waren enkele A-merken niet verkrijgbaar. Omdat AH, Jumbo en Plus de prijsverhogingen van deze fabrikanten niet accepteerden. Het speelde bijvoorbeeld ook bij Colruyt in België en Edeka in Duitsland.