‘Brutomarge van supermarkten is 4,5%’

0
Leestijd: 2 minuten

Erik Hemmes

De brutomarge van supermarkten is 4,5%, stelt retailadviseur Erik Hemmes in een artikel in het Nederlands Dagblad. Sinds de prijzenoorlog die in 2003 begon zijn de prijzen omlaag gegaan, maar de winsten omhoog, aldus Hemmes, die voor FoodPersonality regelmatig met name buitenlandse supermarktformules bezoekt. Supermarkten hebben veel bezuinigd op personeel, maar het grootste deel van de rekening is betaald door leveranciers. Hemmes signaleert een aantal punten in de strategieën van supermarkten die hen in staat stellen te concurreren met prijsacties en tegelijkertijd de gemiddelde marge op peil te houden.

 

Supermarkten weten goed welke producten sterk op de prijs beoordeeld worden door de consument en spelen daar op in. Van koffie en suiker weet bijna niemand de prijs, maar van een krat bier onthouden veel mensen de prijs wel. Daarom wordt bier erg scherp geprijsd. De winkelprijs ligt vaak maar 5% boven de inkoopprijs. Op het moment dat supermarkten dat voor alle producten zouden doen, zouden zij niet kunnen overleven.

 

Er is supermarkten veel aan gelegen om volle klanten te trekken. Luiers zijn duur. Dus als ergens de Pampers in de aanbieding zijn, dan is dat voor veel moeders reden om naar die winkel te gaan. Daarom zijn luiers bijna altijd in de aanbieding, de helft van de omzet in luiers gaat met korting de deur uit. Maar daarmee worden wel mensen binnen gehaald die relatief veel besteden in een supermarkt.

 

De winst halen supermarkten volgens Hemmes met name op versproducten, zoals groenten en fruit, brood, kaas, vleeswaren, kant-en-klaar maaltijden, koek, snoep en nootjes. Daarom worden alle klanten in elk geval langs deze afdelingen gestuurd en krijgen die meer plaats in de winkel. De meeste supers beginnen met de groenteafdeling of het brood, gevolgd door de andere versafdelingen. Het verse vlees zorgt niet voor veel winst.

 

Prijsverlagingen worden in grote advertenties aangekondigd. Zeker wanneer het om blijvende prijsverlagingen gaat. Vaak gaat het echter om een beperkt aantal producten. Verhogen van prijzen gebeurt volgens Hemmes met name in periodes dat het niet erg opvalt. Bijvoorbeeld in juli of augustus, wanneer veel mensen op vakantie zijn.

 

Supermarkten hebben macht en gebruiken die macht ook richting producenten. Bij aanbiedingen wordt de korting meestal helemaal betaald door de fabrikant en niet door de winkel, aldus Hemmes. Supermarkten betalen producenten ook meestal pas na 60 dagen. Dat is gemiddeld zo’n zes weken nadat de consument het product heeft afgerekend aan de kassa.