Campagne ‘Vriesverstival’; tot komende zaterdag

0
Leestijd: 2 minuten

Dezer dagen is het Vriesvers Platform bezig met een campagne waarbij supermarkten, retailers en fabrikanten meedoen, om diepvries/‘vriesvers’ weer te promoten. Die campagne heet: het ‘Vriesverstival’. Begonnen op 1 september. En het stopt komende zaterdag, 25 september.

Zo’n 150 supermarkten doen mee: zij doen hun best om hun ‘vriesversafdeling’ zo aantrekkelijk en verleidelijk mogelijk te maken. Waarom? Om mee te doen aan de uitverkiezing van ‘vriesvers-supermarkt van het jaar’, zowel in de categorie ‘grotere supermarkten’ als in de categorie ‘kleiner’, zeg, de ‘buurtsupermarkt’.

Het ‘Vriesvers Platform’ is een initiatief om de verkoop en afzet van diepvriesproducten in de supermarkt te bevorderen. Dit omdat het imago van diepvries te wensen overlaat, volgens de leden van het Vriesvers Platform geheel ‘ten onrechte’. Het Vriesvers Platform bestaat al jaren en heeft verschillende retailers en producenten als lid.

Er komt dus een ‘vriesvers-supermarkt groot’ straks uit de bus en een ‘vriesvers-supermarkt klein’. Maar dat is niet alles. Fabrikanten van A-merken hebben producten zogezegd ‘aangemeld’, voor de verkiezing van het ‘vriesversproduct van het jaar’ in de categorie A-merken.

En retailers hebben dat ook gedaan, met huismerkartikelen. Voor dezelfde verkiezing, maar dan in de categorie huismerken. En dat is ook op de foto te zien: in huismerken wint zowel Albert Heijn als Plus, in 2019 (de laatste keer dat de uitverkiezing een ‘live-evenement’ is, vóór corona, we zien hier van Albert Heijn in 2019 v.l.n.r.: Frédérique van den Wijngaard (category manager diepvries), Monique van der Linde (lead category manager diepvries) en Antoinette Dooyewaard (sourcing manager diepvries – bron: archief FoodPersonality).

Wie de winnaars dit jaar worden? Dat wordt allemaal bekendgemaakt tijdens het ‘Vriesvers Winnaarsevent’, dat op donderdag 14 oktober zal plaatsvinden. Dat vindt plaats ofwel ‘online’, ofwel live, afhankelijk van de dan geldende coronamaatregelen van het demissionaire kabinet.

Ook de consument wordt bij die campagne betrokken, om zijn of haar stem te laten horen. Consumenten kunnen daarbij prijzen winnen, variërend van vakantiecheques tot speakers, gevulde vriezers, heteluchtfriteuses en een koelvriescombinatie.

Hoe zit dat eigenlijk? Achter dat VVP (de gebruikelijke afkorting) regent het van sponsors en leden die zich na dat zogeheten ‘Vriesverstival’ inzetten dit beschikbaar hebben gesteld als ‘cadeau voor consumenten’:
1/ Boermarke Desserts geeft dit weg: een tafelmodel vriezer, gevuld met ijsdesserts van Boermarke.
2/ Aviko geeft dit weg: 2 keer 1 minuut gratis boodschappen doen.
3/ FarmCamps geeft dit weg: twee vakantiecheques (en die doen er weer toe na de eerste versoepelingen, zeggen we er even bij).
4/ Vriesvers Keuken; geeft drie JBL-bluetooth-speakers weg.
5/ Inventum: geeft weg: koelvriescombi en drie heteluchtfriteuses
En dan hebben we nog:
5/ Verkiezing ‘vriesversproduct van het jaar’ A-merk: gesponsord door Müller Fresh Food Logistics
6/ Verkiezing ‘vriesversproduct van het jaar’, huismerk: gesponsord door Queens Products
7/ Verkiezing ‘vriesverswinkels van het jaar’ (grotere en kleinere supermarkt): gesponsord door Carrier Refrigeration Benelux.

En dan is er nog Smartspotter als meewerkende kracht voor de jurering. Mensen van Smartspotter bezoeken onaangekondigd de deelnemende supermarkten en beoordelen de attractiviteit van de diepvriesafdeling. Het oordeel van Smartspotter vormt – samen met de stemmen van consumenten en het bezoek van de jury van het VVP – de opmaat naar de verkiezing van de uiteindelijke winnaars. En dat weten we op 14 oktober ’s avonds.