Captain Coca-Cola: Categorieleider met een duurzaamheidsmissie

0
Leestijd: 4 minuten

Voor ‘captain’ Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) betekent leiderschap in de categorie ook leiderschap op het gebied van duurzaamheid. Als een van de grootste producenten van consumentenproducten voelt het bedrijf de verantwoordelijkheid om continu en op elk gebied te verduurzamen.

In december 2020 maakte CCEP bekend dat het de komende paar jaar zo’n 250 miljoen extra investeert in haar duurzaamheidsmissie, op weg naar een klimaatneutraal bedrijf in 2040. Eva Amsterdam, senior manager sustainability: “We hebben de afgelopen tien jaar al dertig procent minder uitstoot gerealiseerd en willen tegen 2030 weer dertig procent uitstoot verminderen. Omdat we wereldwijd een grote impact hebben, voelen we de verantwoordelijkheid om te verduurzamen en dat kan alleen in samenwerking met onze handelspartners. We behaalden in het Captain-onderzoek mooie scores, waaruit blijkt dat we onze bewuste keuzes ook over weten te brengen aan de consument. Misschien zou duurzaamheid ook in het onderzoek nadrukkelijker terug kunnen komen, want het wordt een steeds belangrijker aspect, zowel voor retailers als de consument.”

Shopper marketing manager Stefania Scheijven (l.) en Eva Amsterdam, senior manager sustainability. (Foto: Guido Benschop)

Recyclen in de winkel

De duurzaamheidsmissie van bottelaar CCEP geldt voor West-Europa en een deel van Azië en Oceanië. “Waar we kunnen versnellen, nemen we grotere stappen en Nederland loopt in de voorhoede. We werken er nu aan dat onze fabriek in het Brabantse Dongen tegen 2023 al klimaatneutraal is. Alle ¬flesjes die na die tijd in de Nederlandse supermarkt verschijnen, komen dus uit een CO2-neutrale fabriek. En sinds deze zomer maken we, na de kleine ¬flessen, nu ook alle grote ¬flessen van 100% gerecycled plastic. Dat levert een besparing op van 10.000 ton nieuw plastic per jaar. Het inzamelen van alle plastic flessen doe je hand in hand met de klant. Daarom zetten we onze duurzame boodschap al een aantal jaar in de schijnwerpers en sinds kort vertellen we ook op de winkelvloer dat al onze ¬flessen, exclusief dop en etiket, van gerecycled plastic zijn gemaakt. Met een recyclemachine, die op tour gaat in de Nederlandse supermarkten, laten we op een leuke manier zien wat er met de ingeleverde ¬ flesjes gebeurt. Met een druk op de knop kan de consument stap voor stap volgen hoe wij de flessen recyclen.”

Ook leeg waardevol

‘Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle’; Coca-Cola maakt de consument in Nederland met opvallende campagnes bewust van de noodzaak om te recyclen. Amsterdam: “Zo’n boodschap is spannend, maar we willen laten zien dat we duurzaamheid serieus nemen. In een andere campagne hebben we alleen onze lege ¬ esjes laten zien met de tekst ‘Leeg ook waardevol’, omdat we consumenten willen laten weten hoe belangrijk het is om je ¬flesje in te leveren. We informeren, zamelen in en hergebruiken, maar helaas belanden nog veel plastic ¬ esjes in de natuur. Daarom werken we achter de schermen mee aan initia- tieven zoals Ocean Cleanup, dat met methodes van de Nederlandse milieuactivist Boyan Slat plastic afval uit rivieren en oceanen opruimt. De consument verwacht ook van een groot bedrijf als Coca-Cola dat het zijn verantwoordelijkheid neemt. We staan open voor kritische vragen van consumenten en onze klanten, omdat dat ons helpt om onze duurzaamheidsmissie steeds verder te verbeteren.”
Duurzaamheid is een breed begrip, daarom voert CCEP voor belangrijke beslissingen een Life Cycle Analysis uit: wat is vanuit verschillende hoeken de meest duurzame keuze? “Dat gaat om vermindering van de CO2-uitstoot en het gebruik van plastic, maar ook om bijvoorbeeld waterverbruik en sociale aspecten”, aldus Amsterdam.

Rollende blikjes

Shopper marketing manager Stefania Scheijven: “We zien dat retailers ook serieuze stappen willen maken in verduurzaming. Samen met hen kunnen we het verschil maken. Onlangs liet een klant weten dat hij nog meer consumenten wil moti-veren om alle ¬flessen te retourneren. Hij vroeg ons om mee te denken. Dit soort topics pakken we graag op. Als je de krachten bundelt, kunnen zoveel mogelijk ¬ esjes worden hergebruikt.” CCEP kijkt ook naar de mogelijkheid om nieuw plastic bij transportverpakkingen en omverpakkingen te reduceren. Zo worden beide gemaakt van gerecycled plastic en introduceerde CCEP bijvoorbeeld een minimalistische kartonnen toplaag voor multipacks blikjes, waarmee tot 350.0000 kilo plastic per jaar wordt bespaard. Amsterdam: “Ook innovaties gaan soms gepaard met leermomenten. Kort na de lancering werd duidelijk dat de blikjes in de winkel nog te makkelijk loslieten van de nieuwe verpakking. Met de feedback van een klant hebben we de verpakking met succes kunnen verbeteren. Het is mooi om in samenspraak verder te perfectioneren.” CCEP wil voorop blijven lopen en test momenteel of het het plastic dat rondom de pallets wordt gewikkeld, ook kan vervangen door gerecycled plastic. Waarschijnlijk wordt het deels (voor 30 procent) vervangen, omdat dit wikkelplastic 250 keer moet kunnen stretchen. “We blijven graag innoveren en uitproberen en dan kan er tijdens de testen wel eens een rollend Fanta-blikje voorbijkomen”, vertelt Amsterdam.

Suikervrij als standaard?

Duurzaamheid en bewuste keuzes gaan bij Coca-Cola in Nederland hand in hand en de fabrikant wil die duurzame keuze ook gemakkelijk maken voor de consument. Scheijven: “De vrije keuze van de consument staat boven alles, dus we blijven suikervrije varianten naast de suikerhoudende drankjes aanbieden. We hebben de afgelopen tien jaar tachtig drankjes met weinig of geen calorieën op de markt gezet en de recepturen van bijvoorbeeld Fanta en Capri-Sunveranderd, waardoor er nu minder suiker inzit. Ook Coca-Cola zero sugar hebben we onlangs weer aangepast, zodat de smaak nog dichter bij de Original Taste komt. Shoppers weten het suikervrije aanbod in frisdrank nog niet altijd te vinden. We stimulerende hen ook te kijken naar onze suikervrije varianten. We presenteren onze suikervrije varianten breed en plaatsen deze vooraan in het schap of online bovenin de pagina, zodat ze zichtbaar zijn. De keuze is aan de consument om voor een suikervrije of suikerhoudende variant te kiezen. We dringen suikervrije varianten niet op, maar geven duidelijk aan dat het beschikbaar is, zonder met het vingertje te wijzen wat goed of fout is.”