Captain Cono: Koploper A-merk in vers, koploper in duurzaam

0
Leestijd: 4 minuten

Cono Kaasmakers is weer tot ‘captain’ uitgeroepen in de categorie binnen- en buitenlandse kaas. De laatste jaren heeft Cono Kaasmakers al meerdere keren die titel in de wacht gesleept. De kleine boerencoöperatie achter het bekende Beemster-merk blijft innoveren op het gebied van assortiment, attractiviteit en verduurzaming.

Beemster is nog steeds het grootste A-merk in kaas. Sterker nog, tijdens de coronapandemie heeft Cono Kaasmakers die koppositie onder de A-merken in kaas verder verstevigd. Een prestatie waar de kleinschalige en 120 jaar oude Noord-Hollandse boerencoöperatie trots op is.

Hoe staat het met de kaasomzet en -afzet in de supermarktsector? Tot aan de uitbraak van de coronapandemie nam het gebruik van kaas op brood lichtelijk af. De boterham met kaas moest de concurrentie aan met het gebruik van yoghurt als ontbijt. En de supermarkten kregen bovendien meer concurrentie van de kaasspeciaalzaken en boerderijwinkels. De pandemie hield echter mensen maandenlang thuis, waardoor de consumptie van kaas thuis opeens weer groeide, zowel plakken als stukken.

Trade & shopper marketing manager Celine van Deest: “We hebben onze positie van marktleider binnen ‘kaas broodbeleg’ weten te verstevigen en daar zijn we natuurlijk trots op. Ons aandeel binnen ‘kaas broodbeleg’ is de afgelopen jaren gegroeid, van 8,5% omzetaandeel in 2017 naar 9,2% nu. (Bron: IRI, MAT, periode 9, red.)

Lokaal als overtuigend argument

Cono Kaasmakers heeft de laatste tijd in de communicatie meer de nadruk gelegd op ‘lokaal’. Niet zo vreemd, omdat de nadruk op lokaal tijdens de pandemie op allerlei fronten merkbaar was. Cono Kaasmakers kwam met de Beemster-commercial ‘Koop lokaal’. Marketing- en communicatiemanager Nicole van Gorp: “De aandacht van de consument is tijdens corona nog meer verschoven naar lekker, lokaal, vertrouwd en ‘echt’, dus in de zin van authentiek. Beemster-kaas beantwoordt helemaal aan deze trends. Onze goed gewaardeerde tv-commercial speelt hierop in. Het laat onze ‘echte’ Beemster-melkveehouders zien, die midden in de samenleving staan en op veel terreinen hun bijdrage leveren, bijvoorbeeld op het gebied van verduurzaming. Maar – zeker zo belangrijk – zij leveren ook nog eens de beste melk voor een kwaliteitsproduct. Onze slogan is daarom al sinds langere tijd: ‘Echte kaas komt uit de Beemster’.”

Het huidige assortiment Beemster-kaas (in zelfbediening/voorverpakt).

Beemster = vegetarisch

Cono Kaasmakers ontwikkelt Beemster kaas steeds verder, zonder concessies te doen aan kwaliteit, aldus brand manager Renate van Dijk. “Vorig jaar hebben we na lang testen – om de smaak en de ‘smedigheid’ van onze Beemster-kaas te waarborgen – het dierlijk stremsel van onze 30+-kaas vervangen door vegetarisch stremsel. Een logische stap in de trend naar vegetarisch. En begin dit jaar hebben we dat doorgevoerd bij ons assortiment 48+-kazen, dat was een belangrijke relaunch. Het betekent dat alle Beemster-kaas nu vegetarisch is. Bovendien hebben alle verpakkingen een nieuw design gekregen, dat de productkwaliteit en het lokale aspect nog meer benadrukt.”

Op weg naar ‘klimaatpositief’

Cono Kaasmakers vervult al jaren een voorlopersrol op het gebied van verduurzamen. Van Gorp: “Onze boeren werken al meer dan tien jaar met het ‘Caring Dairy’-duurzaamheidsprogramma. Onze koeien lopen zoveel mogelijk buiten als de natuur het toelaat, en leveren melk van de hoogste kwaliteit. Ieder jaar zetten we weer stappen om nog duurzamer te worden. Ons merk Beemster heeft dan ook al jaren het hoogste weidegangpercentage van Nederland. Met 100% Noord-Hollandse weidemelk. Sinds vorig jaar is onze kaasmakerij gecertificeerd door de Climate Neutral Group. Wij maken al onze kazen klimaatneutraal en zijn het hoogst genoteerde kaasmerk op de bekende ‘Sustainable Brand Index’. Verder hebben we dit jaar de ambitie uitgesproken dat in 2030 onze hele kaasketen ‘klimaatpositief’ zal zijn. Klimaatpositief gaat een belangrijke stap verder dan klimaatneutraal. Met klimaatpositief worden meer broeikasgassen uit de atmosfeer gehaald dan bij er het maken van onze kaas in komt. En dat gaan wij in stappen doen. Een mooie ambitie waar we ons hard voor willen maken.”

Campagne met melkveehouders

Al die veranderingen en ambities, die moeten natuurlijk wel over de bühne komen. Van Dijk: “Over Beemster hebben we zoveel te vertellen, dat het belangrijk is om met regelmaat en met diverse communicatie-uitingen en op diverse media zichtbaar te zijn voor onze consument. Met de ‘Superlokaal’-campagne van dit jaar hebben we Beemster met veel succes in de ‘spotlights’ gezet. De ‘Superlokaal’-commercial was op de radio te horen en op tv te zien. Daarnaast zetten we ook in op outdoor, op de winkelvloer en op diverse online-platforms. Daardoor zijn de bekendheid en de zichtbaarheid van Beemster sterker gestegen dan ooit. Sinds afgelopen maand herhalen we deze campagne weer, op tv en op radiozender Q-music. In die campagne zetten we een van onze boeren in de spotlights. Ook op sociale media zijn we dagelijks aanwezig, waarbij we met regelmaat onze boeren, koeien en kaasmakers een podium geven. Want uiteindelijk zijn zij de makers van onze echte kaas, uit de Beemster.”

Samenwerking retail

En in hoeverre heeft de supermarkt daar iets aan? Dat spreekt voor zich, aldus senior national accountmanager retail Hein Doff: “Ook op de winkelvloer zijn we zoveel mogelijk zichtbaar. We blijven daarmee het enthousiasme van de consument voeden. Dit stimuleert de omzet van de kaascategorie van de retailers. Bovendien hechten we veel waarde aan een goede samenwerking met alle retailers. We zijn samen in gesprek over ontwikkelingen in de markt, bij de retailer en binnen de kaascategorie. Door kennis met elkaar te delen komen we tot de beste opties op het gebied van assortiment, omzet, acties en schappenplannen.”

Klik hier voor een overzicht van alle captains van 2021.