Captain Ebro Foods (Lassie): Oplossingen op maat voor consument én retailer

0
Leestijd: 3 minuten

Ebro Foods Nederland is met Lassie uitgeroepen tot ‘captain’ in de categorie rijst en deegwaren. “Daar zijn we trots op”, zegt group accountmanager Christian Streng. “We werken met het hele team hard om de juiste producten in de schappen te krijgen. Dit is een fantastische, marktbrede, erkenning.”

Jarenlang was de pay-off van Lassie: ‘de rijstleider van Nederland’. Inmiddels is dit: ‘altijd goed’. In feite geeft deze slogan-evolutie perfect de ontwikkeling van het merk weer, aldus group accountmanager Christian Streng. “Want we zijn al meer dan honderdvijfentwintig jaar actief in Nederland, met Lassie als het grootste merk binnen de Nederlandse rijstmarkt. Deze positie hebben we verworven door het bieden van een constante en goede kwaliteit, met vernieuwing als leidraad.”

Innovatie als basis

Vanaf zijn werkplek op het hoofdkantoor in Wormer kijkt Streng uit op wat ooit de eerste stoomkrachtgedreven gort- en rijstpellerij van Nederland was. “Nu staat er een moderne fabriek omheen, maar de locatie en geschiedenis inspireren ons nog steeds; de ‘spirit’ en de ambitie waarmee oprichters Albert en Jacob Adriaan Laan in 1893 het bedrijf begonnen, zijn nooit veranderd.”
Innovatie staat centraal in de geschiedenis van het bedrijf. “We willen de beste kwaliteit rijst en granen kunnen bieden, maar ook de juiste mix van traditionele en vernieuwende producten op de markt brengen.”
Een zo duurzaam mogelijke productie staat bij dat alles voorop, benadrukt hij. “We kijken continu naar hoe we onze rijst en alle productieprocessen eromheen duurzamer kunnen maken.”

Kwaliteit

Nederland maakte kennis met Lassie door de Toverrijst. “Hiermee introduceerden we een uniek product in de Nederlandse keukens: gegarandeerd lekkere rijst, die binnen acht minuten op tafel staat.” Inmiddels is de term ‘snelkookrijst’ een begrip en zijn er meerdere varianten op de markt. “Maar wat niet iedereen weet: wij zijn de enige die honderd procent natuurlijke snelkookrijst maken. De rijst wordt in onze fabriek voorgestoomd, zonder restwater, en hier wordt niets meer aan toegevoegd.”
Dit levert een kwalitatief beter product op, aldus Streng. “En dat ‘betere product’ herkennen mensen wél. De consument kiest onze producten vanwege de smaak en de kwaliteit.”

Inspireren

Bij Ebro Foods luisteren ze naar de consument, maar ze nemen de consument ook mee in nieuwe trends en ontwikkelingen. “Bij veel consumenten belanden nog steeds vooral de ‘good old’ Toverrijst en zilvervliesrijst op tafel. Consumenten hebben soms nog onvoldoende kennis van het klaarmaken van andere rijst- en granensoorten. Met kookdemo’s in de winkels laten we hen daarom letterlijk kennismaken met de producten. Ook op andere manieren zorgen we voor inspiratie en uitleg. Bijvoorbeeld op onze website, waar we een enorme database aan recepten hebben. Deze trekken we ook door naar de bladen en
online-omgeving van retailers.”

Gemak en nieuwe smaken

Tegelijkertijd willen consumenten graag andersoortige rijstproducten. Dat geldt met name voor jongere consumenten. “Zij letten op gezondheid en duurzaamheid, maar zijn ook op zoek naar gemak en nieuwe smaken uit andere culturen. Met onder meer verschillende ready-to-eat-varianten – denk aan Poké bowl rijst, Rapido Risotto en Quinoa en Couscous kant-en-klaar – en voorgestoomde rijstminuutjes bieden we die nieuwe smaken en gemak. Op een laagdrempelige manier. En onze ‘Meer-serie’ – rijst met een verrijking van noten, granen en zaden – past dan weer perfect bij de behoefte aan gezonde en gevarieerde gerechten.”

Lokale markt

In totaal heeft Lassie 54 producten in het assortiment. “Voor ieder wat wils, maar bij de invulling van het schap kijken we altijd naar de lokale markt. Het gemiddelde rijstschap is pakweg een tot twee meter. Die ruimte moet je optimaal benutten. Met een schapadvies dat gestoeld is op zowel korte- als langetermijnkennis en de juiste producten, zorgen we per formule en per winkelprofiel voor een assortiment op maat.”
Hierbij werkt Ebro Foods altijd samen met de retailers. “Door onze gezamenlijke data tegen elkaar aan te leggen en bij te schakelen indien nodig, zorgen we samen met het category management voor de beste schapindeling. Daarnaast nemen we als ‘rijstleider’ onze klanten mee in zogeheten ‘deep dive’-sessies, zodat we ook oog houden voor de langetermijnvisie.”

Oplossingen op maat

Geen consument is hetzelfde en ook de retailformules in Nederland zijn divers, zo besluit Streng. “Met ‘tailormade’ oplossingen voor zowel de consument als de retailers, blijven we zorgen voor relevantie. Dat is misschien wel het geheim van ons succes. De uitverkiezing tot ‘Captain of the Category’ is voor ons in ieder geval dé bevestiging dat onze inspanningen om te inspireren en top-of-mind te blijven, lonen.”

Bekijk de resultaten van het onderzoek hier.