Carrefour is als flitsbezorger onnavolgbaar

0
Leestijd: 3 minuten

Probeer Carrefour maar een bij te houden als flitsbezorger… (een foto daarvan hebben we niet eens, wel dit hier: in een hypermarkt in het Belgische Mont-Saint-Jean). Eerst was er het bericht dat Carrefour een minderheidsbelang had genomen in Cajoo, een flitsbezorger uit Frankrijk – nee, het is echt niet bij te houden, die lijst van flitsbezorgers in Engeland, Frankrijk, Duitsland, dus die niet in ons land actief zijn. Daarna kwam het bericht dat Carrefour zelf als flitsbezorger zou gaan handelen, met Carrefour Sprint. En daarna kwam het bericht van Uber Eats dat het voor Carrefour de flitsbezorging op zich gaat nemen. Het lijkt Lance Armstrong in een Tour de France wel, op de Col de l’Aubisque of een andere bergpas (maar dan wel mét rugtas).

Een tijd terug: Carrefour is het veelgeplaagde bedrijf dat vroeger almachtig groot was, maar iets te veel op hypermarkten heeft gegokt en al jarenlang met die tienduizenden vierkante meters worstelt en nu al maandenlang voorwerp is van overnamespeculaties. Eerst zou het Canadese Couche-Tard Carrefour overnemen, maar dat stak de Franse overheid een stokje voor. Naderhand was Auchan in beeld als overnemende partij, maar dat crashte, waarschijnlijk op bedragen. Hoe dan ook, dat Carrefour is ongelooflijk aan het zoeken en experimenteren, en zeker ook met flitsbezorging. Een tijd terug: Carrefour neemt een minderheidsbelang in Cajoo, een Franse flitsbezorger. Oké, da’s nog duidelijk. Maar dan, enkele dagen terug; Carrefour gaat met flitsbezorging beginnen. De dienst heet: Carrefour Sprint.

En daarmee zou Carrefour de eerste zijn die als ‘traditionele kruidenier’ het flitsbezorgen toevoegt aan de bedrijfsactiviteiten. We lezen in Nederland dat Jumbo bijvoorbeeld ook daarover nadenkt. En dan heb je nog dat ‘Packaly’, dat in de media zegt dat het voor supermarkten als flitsbezorger wil fungeren. Maar hoe dan ook, bij Carrefour schijnt de knoop te zijn doorgehakt.

En dan net iets later deze week: Uber maakt in de VS en in Engeland bekend dat het ‘gaat fietsen voor Carrefour’. Onder de naam Carrefour Sprint. In Parijs en omstreken (dat is altijd in de zomer de finish van de Tour de France…).

De claim van Carrefour Sprint? Binnen vijftien minuten. Lijkt onmogelijk in het fietsvijandige Parijs, maar dat ligt er maar aan hoeveel dark stores je gaat gebruiken en of je ook winkels van Carrefour als ‘dc’ gaat gebruiken. Maar wat blijkt? Uber Eats gaat voor Carrefour fietsen en maakt gebruik van de dark stores van Cajoo. Nou, we beginnen het te snappen.

Volgens Uber Eats zal het bedrijf in Parijs moeten concurreren met Gorillas (kennen we), Getir (kennen we), Zapp (o ja, dat is die Engelse flitsbezorger die dezelfde naam heeft als Nederland 3 in ons land, komt nog gelazer van…) en Yandex. Wat is dat? Een Russisch techbedrijf, dat ook met flitsbezorgers is begonnen, in Parijs (geef die koeriers wat novitsjok en ze winnen geheid de laatste etappe).

Maar waarom is het nou uitgerekend Uber Eats dat voor Carrefour gaat fietsen? Uber Eats is toch een maaltijdbezorger en geen boodschappenflitser? Nee, dat is ook allemaal flink in de war aan het raken. Als je het over ‘blurring’ hebt, dan hier in het maaltijdenfietspeloton wel. Bijvoorbeeld: Just Eat Take-away van onze eigen Jitse ‘Thuisbezorgd’ Groen heeft al vaker gesuggereerd dat hij naast maaltijdbezorging ook boodschappenbezorging zou willen. Want: én betere marge (ja, dat zei Just Eat Take-away echt), én frequentere bestelling door de consument (dat snappen we).

Maar Uber, dat was toch eigenlijk een taxi-tech-disrupter? Klopt. Maar je kunt nog zoveel disrupten, maar als corona jouw businessmodel disrupt omdat er in al die lockdowns echt geen hond meer met een uitgebuite taxiparticulier de stad in of de stad uit moet en jouw aandeel op de Nasdaq zwaar onder vuur ligt, dan moet je wat anders. Dan ga je maaltijden bezorgen en als je toch aan het blurren bent, kun je net zo goed voor Carrefour gaan fietsen. Als ze eenmaal in Parijs zijn begonnen, willen ze zo snel mogelijk ook naar Lyon, Bordeaux en Toulouse. Zie je wel dat het een soort Tour de France is?
Wij zappen effe verder, hoor.