Carrefour, ooit de nummer twee – nu ‘koopje’

0
Leestijd: 3 minuten

Carrefour blijft nog zelfstandig. Maar de vraag is: hoe lang nog? Eerder al zou het Canadese bedrijf Couche Tard (met vooral pompshops en gemakswinkels!) dicht bij een overname van Carrefour zijn geweest. Maar daar staken de economie-ambtenaren van Macron een stokje voor. En afgelopen week lekte het uit of kwam het naar buiten dat de eigenaren van Auchan, de familie Mulliez, zich bijna ‘Carrefour-eigenaar’ hadden mogen noemen. Maar ook dat ketste af.

Als we verschillende Franstalige zakenmedia mogen geloven, kwamen Auchan en Carrefour niet tot een overeenstemming over de waarde van Carrefour en over de toekomstige juridische structuur. Carrefour is beursgenoteerd, Auchan is een groot familiebedrijf. Maar of het daaraan gelegen heeft? Hoe dan ook, hoe is het mogelijk dat Carrefour zo weggezakt is…

Carrefour kan echt heel sfeervolle levensmiddelenwinkels neerzetten. Kijk maar naar de foto, prachtige wijnafdeling. Kunnen we niks verkeerds van zeggen (dit is in Belgische Mont-Saint-Jean, waar een zeer moderne hypermarkt van Carrefour staat – bron: archief FoodPersonality).

De leukste zin uit alle recente mediaberichten over Auchan en Carrefour is deze – een redacteur van het Belgische RetailDetail schreef dat twee dagen geleden: ‘Nieuw is echter dat het initiatief uitging van Auchan. Tot nu toe werd steeds aangenomen dat Carrefour de koper was.’

En dat illustreert vrij goed de verwarring. Er waren nog mensen die dachten dat Carrefour de familie Mulliez zou uitkopen… Klinkt goed? Nee, klónk alleen goed toen er nog geen Amazon was dat een Whole Foods overnam, geen Alibaba, geen JD etc. etc. en Tesco alsmaar een Britse geweldenaar leek. Dat is jaren geleden. Toen was Carrefour: de nummer twee van de wereld, op de ranglijst van ‘food retailers met de grootste omzet’.

Jarenlang was Walmart steevast op 1, Carrefour op nummer 2. Even zoeken… Volgens beursinformant IEX was het aandeel in 2007 nog ongeveer € 50,-, althans, de piek van dat jaar. Op woensdag 13 oktober (gisteren) is de koers: € 15,23. Die koers van € 50,- is nooit meer aangetikt (anders hadden we ook een ander jaar of andere datum vermeld, natuurlijk). Met andere woorden, sinds veertien jaar is Carrefour niet meer wat het was. Niet dat wij vinden dat de koers van het aandeel altijd alles zegt, helemaal niet. Maar in dit geval is het wel een hint.

En waarom? Nou, we zeggen er meteen bij, zelfs succesvolle beursgenoteerde supermarktbedrijven hebben een koersstijging die in het niet valt bij de sprongen van de techreuzen. Maar hét grote probleem voor Carrefour in de laatste tien jaar is: het grote aantal hypermarkten. Het bedrijf heeft jaar na jaar nog met man en macht het tij voor hypermarkten willen keren (wellicht herinnert u zich nog de naam ‘Carrefour Planet’?). Maar zelfs in Frankrijk gaat de beste burgerman niet meer op zaterdag naar een grote weidewinkel om daar vrouwlief de boodschappen te laten doen en om haar gelukkig te maken met een half uurtje kledingrekken bekijken, terwijl manlief zich zelf naar de elektronica en witgoed snelt om daar de zoveelste noviteit aan te schaffen die het lichamelijke gezwoeg van het huishouden verder verlicht. Dat is een patroon uit de jaren zestig en zeventig. Stijgende welvaart, stijgend materialisme.

O, Carrefour heeft flink geïnvesteerd in kleinere winkels, in winkels in binnensteden, niemand kan zeggen dat het bedrijf niets geprobeerd heeft. Maar die hypers, die zijn er nog steeds. Méééterslange presentaties van onderbroeken, lingerie, jassen, schoenen, babykleertjes… Koopt er nog iemand mode in een hypermarkt? Kent u iemand? Of koopt u zelf graag kleding in hypermarkten?

Wellicht zijn er nog immigranten in Frankrijk die niet een mode-A-merk willen kopen? Dit klinkt of neerbuigend, of het is waar. Maar in dat geval, ook in Frankrijk heb je Action, toch? Nee, wij denken eerder: wat een hoop meters met een hoop voorraad die veel te weinig opbrengen. Ondergetekende heeft in zijn arbeidzame (en wat uurtjes vakantie-)leven lang aardig wat uurtjes in Franse kledingafdelingen van Carrefour, Intermarchë, Leclerc en Géant Casino doorgebracht en wat dies meer zij, gewoon, vanwege beroepsdeformatie. En hij zag nauwelijks klanten een kledingstuk aanschaffen.

De familie Auchan – die zelf ook flink wat hypermarkten onder haar hoede heeft – is geen Carrefour-bezitter geworden. Het Canadese Couche Tard lukte het ook al niet. Wedden om een fles wijn: een private-equitypartij gaar het lukken. Net als bij Morrison’s in Engeland.