Carrefour zou de eerste retailer zijn die zelf gaat ‘flitsbezorgen’

0
Leestijd: 4 minuten

Deze week meldde RetailDetail dat Carrefour in Frankrijk zelf als flitsbezorger zou gaan beginnen. En RetailDetail had dat kennelijk weer van het Franse ‘grande distribution’-vakblad Linéaires. De dienst zou ‘Carrouf’ gaan heten, en dat is nadat Carrefour eerder een belang had genomen in een flitsbezorger in Frankrijk, genaamd Cajoo.

Als je in de vakpers of in andere zakelijke media leest welke namen er zoal de ronde doen: Gorillas, Getir, Flink… en we hebben ook nog Zapp. O ja, en ook nog: Packaly. Maar in Engeland klinken deels weer andere namen, en in Frankrijk ook weer andere. Gorillas, Getir en Flink schijnen overal te willen beginnen, maar in Frankrijk hebben ze het weer over Dija, Cajoo en DingDong. Hou het maar ’s bij…

Dija is dan weer Engels. O, dus en Londen en Liverpool en zo? Ja. Maar: Dija, dat zit ook al in Frankrijk. En Dija – dat zegt dan weer Het Financieele Dagblad – zou inmiddels zijn overgenomen door een Amerikaanse flitsbezorger, met de naam GoPuff. Het enige wat je dan denkt: jaren geleden bij de komst van maaltijdbezorgers (Thuisbezorgd/Take-away/Just Eat, Uber Eats, Delivery Hero, Deliveroo, Foodpanda…) was het al een wirwar van namen, maar bij die flitsbezorgers is het peloton van disruptiewielrenners nog veel onontwarbaarder. Bovendien, die moeten allemaal nog winstgevend worden, wauw. Je zou bijna zeggen: ‘Amazon, doe hier iets aan!’. Van de andere kant, dit zijn allemaal bedrijven die een soort Amazon-model hanteren en niet dat van een supermarktbedrijf.

Een supermarktbedrijf? Dat doet? Beginnen met een winkel, zeg, in de jaren vijftig of zestig, of veel eerder zoals Albert Heijn. En dan eerst één winkel, en van de opbrengsten van die ene winkel begin je een tweede, en van de opbrengsten van die twee open je een derde, enzovoort. Dus: de winst investeren in uitbreiding.
Een disrupter? Die doet? Gewoon beginnen, of dat nou verlieslijdend is of niet. Geld genoeg, immers, altijd zijn er investeerders die er heil in zien. En dan maar marktaandeel en volume zien te winnen, totdat je groot genoeg bent en die grens gepasseerd bent. Zoals Jeff Bezos.

Maar met die flitsbezorgers heb je eigenlijk een stuk of vijftien Jeff Bezossen om je heen. En als dat nog allemaal met miljardenwinsten de ruimte in moet… het wordt nog druk rondom Mars en Venus, naast Bezos, Musk en Branson.
Maar: er is één schaap uit de hoek van de traditionele food retailers die over deze dam is. En dat is het Franse Carrefour. Niet zo gek eigenlijk als we bedenken dat deze foodgigant de naam ‘kruispunt’ draagt (‘carrefour’). Goeie naam voor fietskoeriers met een rugzak vol eten en drinken.

Maar is het allemaal wel waar? Linéaires meldt dat begin deze maand Carrefour een minderheidsbelang heeft genomen in Cajoo. Maar: Carrefour zou momenteel al zo ver zijn dat het een eigen flitsbezorgdienst aan het opzetten is. Die zou ‘Carrouf’ heten, en dat zou de ‘volksbijnaam’ zijn van Carrefour. Zoals in ons land sommige mensen Appie zeggen tegen Albert Heijn.

Daarmee is Carrefour voor zover bekend de eerste uit de hoek van supermarktbedrijven zijn die met een eigen flitsbezorgdienst komt. Een officiële startdatum is niet bekend, en rondstruinen op internet levert niet op dat je op de ‘corporate’ site van Carrefour Frankrijk een bevestiging ziet, dus: slag om de arm in dit geval.

Carrouf zou een aanbod van duizend sku’s omvatten. En de bezorgtijd zou maximaal een kwartier zijn (daar zeggen wij meteen bij: dan moet je wel flink wat ‘dark stores’ tot je beschikking hebben in zo’n stad als Parijs!). Daarnaast zou Carrefour klanten van Carrefour hebben gevraagd om mee te denken over de naamgeving van de flitsbezorger. Met andere woorden, ook de naam Carrouf zou dus nog niet vaststaan. RetailDetail vermeldt ook ‘Carrefour Now’ als mogelijkheid (wij zouden denken: ‘Carrefour Maintenant’, toch?) en ‘Carrefour Sprint’, omdat Carrefour in Polen die naam al gebruikt voor een bezorging binnen uiterlijk drie uur. (Voor de regio Arnhem en omgeving stellen wij alvast de naam ‘Carrefour Vitesse’ voor.)

Het is daarbij ook maar de vraag of we Carrefour de eerste uit de supermarktsector kunnen noemen die zich als flitsbezorger presenteert. Want concurrent Auchan zou ook al een flitsbezorgdienst uittesten, in de Franse stad Bordeaux.
Cajoo, de flitsbezorger waar Carrefour dat minderheidsbelang in zou hebben genomen, opereert al in Parijs, Lyon, Bordeaux, Lille, Toulouse, Montpellier en Nice.

Opmerkelijk genoeg ontbreekt in dit rijtje de tweede stad van Frankrijk, Marseille.
Zal wel te ver zijn om te fietsen? Maar waarom dan wel Nice? Rare jongens, die flitsbezorgers, zou Obelix hebben verzucht. Maar die heeft vast al een everzwijn bij Cajoo besteld! Volle rugzak. Zwaar trappen.
In Nederland zou Packaly zich al bij verschillende Nederlandse supermarktbedrijven hebben aangemeld als flitsbezorger/fietsbezorger voor AH, Jumbo, Plus, Lidl, Aldi, Dirk… Daar is momenteel nog niets over gemeld.
We wachten het af.

Stel je voor dat je als disruptieve rugzakwielren-flitsbezorger net een deal met Coop of Deen hebt. Heb je nog niks. Want dat wordt AH, Vomar, Dekamarkt en Plus. Wat is de beste optie dan, als klant? Bestellen bij de fietsploeg van Jumbo-Visma. Altijd prijs. Met Tom du Moulin die mij een everzwijn brengt. In een nieuw werelduurrecord. Gele trui. Jumbo-geel dan.
Neenee, we maken het nog disruptiever: een zelfrijdende fiets. Zonder fietser. Trek Tom meteen uit je gedachten van die fiets af. Maar hou wel vast aan een rugzak vol eten en drinken, die achter die fiets aan bungelt. En toch met een werelduurrecord. Die fiets krijgt dan van mij een bezorgfooi.
Carrouf!