CBL ‘basht’ prijsonderzoek supermarkt-landbouw Agrifirm
AlgemeenBoerencoöperatie Agrifirm heeft laten onderzoeken wat de consument denkt dat de supermarkt aan producten verdient en wat de primaire sector daaraan verdient. Wat blijkt? Consumenten schatten dat laatste 50% te hoog in. CBL-directeur Marc Jansen noemt het onderzoek ‘stemmingmakerij’.
Agrifirm vroeg aan zo’n 13.000 consumenten in mei en april om de prijs te schatten die boeren verdienen aan bloemkool, peren, aardappelen, bospeen, eieren, kip, hamlappen, biefstuk en boerenkaas. Het bedrag dat de boeren hiervoor krijgen, is € 14,47. Consumenten schatten in: € 21,13.
Consumenten betalen voor deze artikelen in de supermarkt gemiddeld € 62,50. En dus, aldus Agrifirm, betalen consumenten het viervoudige van wat boeren voor die producten krijgen. Ceo Dick Hordijk van Agrifirm zegt in een artikel over dit onderzoek in Het Financieele Dagblad dat klanten geen idee hebben wat een boer ervoor krijgt. “We willen naar een juiste compensatie van de boer voor het werk dat hij doet. Dat kunnen we alleen bereiken als we zoveel mogelijk ruchtbaarheid geven aan de werkelijke prijzen. De oplossing moet uit de hele keten komen.” Hordijk wijst er ook op dat Nederlandse consumenten het minst betalen voor voedselprijzen in Europa.
De krant heeft ook supermarktkoepelorganisatie CBL om een reactie gevraagd. Directeur Marc Jansen noemt het onderzoek ‘onvolledig’ en ‘stemmingmakerij’. “Ze miskennen het hele verhaal van verwerking, logistiek en handel tussen de boer en de winkels. Nu lijkt het alsof winkels 75% marge maken, maar dat is slechts 2%.”