CBL: Bij discussie over mondkapjesplicht politie of BOA’s inschakelen

0
Leestijd: < 1 minuut

Vanaf vanadaag geldt er een landelijke mondkapjesplicht in alle publieke binnenruimten. Het is dus met ingang van vandaag verplicht om ook in supermarkten een mondkapje te dragen. Het CBL volgt daarin de regels van de overheid. De supermarkten en foodservicebedrijven die bij het CBL zijn aangesloten, zullen de klanten actief op de mondkapjesplicht attenderen.

Dit zal volgens de branchekoepel gebeuren in de vorm van bijvoorbeeld posters, omroepberichten en door de medewerker die werkzaamheden bij de ingang uitvoert (het deurbeleid). Waar mondkapjes eerst een dringend advies waren, verandert dit nu in een plicht.

Medische redenen om geen mondkapje te dragen

Klanten die om medische redenen geen mondkapje kunnen dragen, zijn welkom om hun boodschappen te doen. De privacywetgeving staat het supermarktmedewerkers echter niet toe medische gegevens van klanten op te vragen. “Wij gaan er vanuit dat klanten hier op een juiste en verantwoorde wijze mee omgaan”, aldus het CBL in een persstatement.

Handhaving door politie of BOA’s

Als klanten weigeren een mondkapje te dragen, zijn supermarkten wettelijk gezien niet bevoegd om te handhaven. Handhaving kan wel gebeuren door politie en BOA’s. Zij kunnen waar nodig klanten in de winkel beboeten voor het niet dragen van een mondkapje. De boete voor het niet dragen van een mondkapje bedraagt € 95,-. Mochten situaties ontaarden in discussies waar de winkelmedewerkers niet uitkomen, dan zullen supermarkten de hulp inroepen van politie of BOA’s.