CBL: Omzet duurzamer vlees verdubbeld
CBL: Omzet duurzamer vlees verdubbeld Shelflife

CBL: Omzet duurzamer vlees verdubbeld

· leestijd 1 minuut Algemeen

Diervriendelijker geproduceerde eieren en vlees hebben flink aan terrein gewonnen in de Nederlandse supermarkt. Dit blijkt uit de vandaag voor het eerst gepresenteerde Monitor Duurzame Diervriendelijke Producten.

Op basis van deze eerste positieve monitor roept het CBL nog niet bij het initiatief betrokken partijen uit de vleessector op zich alsnog aan te sluiten. “We zijn nu al benieuwd naar de volgende monitor,” aldus Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit.

Tussensegment-vlees, bijvoorbeeld de producten met één of twee sterren van Beter Leven-label van de Dierenbescherming, heeft op meerdere punten een duidelijke ‘plus’ op dierwelzijn. Meer daglicht, ruimte en ‘speelmateriaal’ in de stal zijn maatregelen die het welzijn van dieren kunnen vergroten. Dit vlees wordt steeds beter verkrijgbaar in de supermarkt.

De in het Convenant geformuleerde ambitie - jaarlijkse omzetgroei diervriendelijkere producten met 15% - is ruimschoots gehaald. Het aanbod van diervriendelijkere producten is in 2009 over de gehele linie toegenomen. Nederlandse consumenten gaven bijna twee keer zoveel geld uit aan deze producten dan het jaar ervoor. € 40,7 miljoen tegen € 21,5 miljoen in 2008. Bovendien stijgt ook de omzet van biologisch nog elk jaar. Zo is de omzet van biologisch vlees met maar liefst 12,4% gestegen van € 57,6 miljoen naar € 64,7 miljoen in 2009.

De consument is steeds meer geïnteresseerd in hoe een product geproduceerd, verpakt en vervoerd is. Duurzamer diervriendelijker vlees komt aan deze wensen tegemoet. Het gehele assortiment wordt steeds duurzamer, door activiteiten als het verdoofd castreren van biggen, koeien in de wei, scharreleieren, fair trade en duurzame soja. “Dit is een trend die doorzet,” aldus Jansen.

Ter ondersteuning van de activiteiten van individuele supermarktorganisaties, voert het CBL een duurzaamheidagenda uit. Ieder jaar worden aan de CBL-duurzaamheidagenda enkele nieuwe agendapunten toegevoegd en worden er samen met ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties projecten opgezet om de voedselketen duurzamer te maken.

Het CBL, dat ter stimulering van duurzame productie vorig jaar het Convenant Marktontwikkeling Verduurzaming Dierlijke Producten (tussensegmenten) met minister Verburg van LNV ondertekende, is blij met deze eerste resultaten van de Monitor Duurzame Diervriendelijke Producten.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.