‘Chocoblok-blockchain’ Plus Retail en Tony’s

0
Leestijd: 2 minuten

Plus Retail introduceert chocolade via Tony’s Open Chain. Het gaat om vier chocoladerepen, onder het huismerk Plus en gemaakt van 100% traceerbare cacao (zie foto; fotobron: Plus Retail). Plus Retail claimt dat het als eerste supermarktformule alle driehonderd huismerkartikelen waar cacao in is verwerkt, is omgezet naar ‘100% fairtrade-gecertificeerde cacao’. Gemeten in het vorige jaar, gaat het volgens Plus Retail om één miljoen kilo cacao. Dat is niet alleen chocola: dan heeft Plus het ook over producten waarin maar heel weinig cacao is verwerkt.

Een nieuwe stap houdt in dat Plus Retail zich heeft aangesloten bij ‘Tony’s Open Chain’, van A-merkleverancier Tony’s Chocolonely. Plus Retail zegt hierover: het is een grote stap in de ambitie om leidend te zijn in ‘volledige transparantie voor alle huismerkproducten’.

Voor de vier nieuwe chocoladerepen koopt Plus Retail cacaobonen in via Tony’s Open Chain. Dat houdt in dat de cacao, afkomstig van partnercoöperaties van Tony’s uit Ivoorkust en Ghana, altijd voor 100% traceerbaar is. Plus Retail legt in het persbericht uit: “Vanwege de langdurige samenwerking van minimaal vijf jaar met deze boeren kunnen zij investeren in hun toekomst. De boeren worden bovendien getraind om duurzame landbouw te realiseren en ontbossing tegen te gaan.” Daarnaast betaalt Plus voor deze chocoladerepen een zogeheten ‘leefbaar-inkomen-referentieprijs’. Dat betekent volgens Plus dat het boven op de fairtrade-minimumprijs en -premie een additionele prijs betaalt, die boeren in staat stelt een leefbaar inkomen te verdienen.

Commercieel directeur Eric Leebeek van Plus Retail: “Met de producten die in onze schappen liggen, maken we verschil tot aan het begin van de keten. Het is onze ambitie om positieve impact te creëren voor producenten en werknemers binnen onze toeleveringsketens. Dat vinden we niet alleen belangrijk, we handelen er ook naar. Daarom werken we al jaren nauw samen met onze strategische partner Fairtrade Nederland en sluiten we ons nu ook aan bij Tony’s Open Chain.”
Joke Aerts, ‘lead Open Chain’ bij Tony’s, noemt Plus ‘de volgende retailer’ waarmee Tony’s de lat in de sector van chocoladeproductie hoog legt (wie de andere is, wordt niet vermeld). Aerts spreekt van ‘grote stappen (…) in het bestrijden van moderne slavernij, illegale kinderarbeid en ontbossing’ en de kans op meer welvaart voor de West-Afrikaanse cacaoboeren.

Peter d’Angremond, directeur Fairtrade Nederland, prijs het initiatief van Plus. En hij hoopt: “Laat dit een voorbeeld zijn voor de sector om een leefbaar inkomen tot norm maken.” De vier repen hebben de smaakvarianten ‘melk/pinda en kletskop’, ‘puur/rood fruit en marshmallow’, ‘melk/pecan en toffee’, en ‘wit/cappuccino crunch’, en ze kosten € 2,99 per stuk.