Colruyt Group, van incident naar worsteling

0
Leestijd: 3 minuten

Deze week heeft Colruyt Group een tweede winstwaarschuwing de deur uitgegooid, na een eerste in afgelopen najaar. De Belgische marktleider (foto: een Colruyt in Ekeren/archief: FoodPersonality) behaalde in de eerste helft van het huidige boekjaar minder omzet en minder winst dan het halve jaar van vorig jaar. Maar waar ligt dat dan aan? Zijn Albert Heijn en Jumbo inmiddels zo sterk in België?

Colruyt haalde in de eerste helft van het nieuwe boekjaar minder omzet en aanzienlijk minder winst dan vorig jaar. De groep verwacht niet dat de terugval goedgemaakt kan worden in de tweede helft van het boekjaar. De extra omzet die het kreeg door de coronamaatregelen, waardoor meer consumenten bij supermarkten aankopen deden en er bovendien tijdelijk geen promoties waren, is voorbij. Ook de stopzetting van de Collishop-website heeft een negatieve invloed op de omzet.

In de eerste helft van het boekjaar, tussen 1 april en 30 september, haalde Colruyt Group een omzet van € 4,9 miljard. Het Belgische (food)retailblad Gondola (op de site): “Dat is 0,2% minder dan in dezelfde periode van het vorige jaar. Als de brandstofverkoop van DATS24 uit de resultaten gehaald wordt, valt het omzetcijfer zelfs met 2,9% terug. Voor Colruyt Laagste Prijzen ligt die daling op 4,9%, voor Cru, Bio-Planet en OKay bedraagt de terugval 9,6%. (Cru, Okay en Bio-Planet zijn de premium-, buurtwinkel- en de biologische formule binnen Colruyt Group, GL) De winst krijgt een grotere klap: aan zijn dagelijkse activiteiten hield het bedrijf van € 211 miljoen over vóór belastingen en afschrijvingen, een daling van 32% tegenover het jaar ervóór. Dat heeft te maken met de terugkeer van promoties en met de toegenomen populariteit van buurtwinkels.” Colruy Group zelf meldde: “Sinds het begin van boekjaar 2021/22 is de competitiviteit op de markt sterk toegenomen, zowel op vlak van prijs als promoties.”

Daarbij komt een stijging van de kosten, onder meer door de groeiende inflatie en stijgende grondstofprijzen. De non-foodretail van Colruyt Group kende wel een stevige groei, nadat die winkels vorig jaar noodgedwongen dicht moesten blijven. De groothandelsomzet daalde met 5,8%, nadat die divisie vorig jaar profiteerde van de coronamaatregelen. Gondola: “Het bedrijf verwacht niet dat het de terugval in de tweede helft van het boekjaar kan goedmaken. Daardoor stelt het dat haar winst en resultaat voor het lopende boekjaar aanzienlijk lager zal liggen dan in het vorige. Colruyt zegt zijn politiek van laagste prijzen te handhaven en elke vraag tot prijsverhoging van leveranciers grondig te onderzoeken. In de voorbije weken leidde dat tot enkele conflicten met leveranciers.”

Tsja, wat is er aan de hand met Colruyt? Wij Nederlanders zeggen dan meteen: kijk, de invloed van Albert Heijn in de Belgische markt en de opkomst van Jumbo in die Belgische markt, maar dat is ‘supermarktchauvinisme’. AH is nog lang niet zo groot als Colruyt Laagste Prijzen, met maar ongeveer vijftig vestigingen. Jumbo haalt dat aantal helemaal niet, het begon in de Belgische markt eind 2019, maar de ambitie van ‘zoveel Jumbo’s in België eind 2020’ werd behoorlijk gefnuikt door de komst van de coronapandemie. Met andere woorden, de schaal van AH en de schaal van Jumbo zijn nog niet van dien aard dat ze de problemen van Colruyt geheel kunnen verklaren.

Maar wat dan wel? Grote winkels? Inderdaad vormt de formule Colruyt vooral een grote supermarkt. In sommige Belgische zakenmedia is geopperd: ja, daar gaan consumenten niet meer naar toe sinds corona. Want; te ver weg, te groot. Dat is raar. Want een ruimere supermarkt aan de rand van een gemeente zou het juist goed moeten doen, meer ruimte is immers: meer kans op genoeg afstand met andere consumenten. En; meer een geschikte winkel voor weekboodschappen, want meer keuze. En dus geschikter voor boodschappen voor af en tie, eens per week, in plaats om de twee, drie dagen, dat eerder een bezoeksfrequentie is van ‘vóór corona’.

Eigenlijk zou Colruyt, met z’n ‘laagste prijzen’ (aantrekkelijk voor degenen met inkomensonzekerheid sinds corona) en die gemiddelde vvo-ruimte moeten floreren, toch? De winstdaling is wellicht wél uit concurrentie-overwegingen te verklaren. AH is een prijsagressieve formule in België, meer dan in ons land. En Colruyt hanteert het uitgangspunt van ‘laagste prijzen’, dus moet mee: altijd onder de prijs van AH blijven. En dus: is AH de sturende hand in die strijd. En als Jumbo met de claim ‘laagste prijs’ straks groter wordt in België, dan gaat dat een clash met Colruyt worden. Nou, met die bevinding zijn we niet de eerste.