Niet concurreren met de leverancier van je platform, daar heb je ‘m weer

0
Leestijd: 2 minuten

De Europese Commissie heeft een onderzoek naar Amazon weer een stukje verder afgerond en is van mening dat Amazon Europese mededingingsregels overtreedt door als platform data van leveranciers te verzamelen, terwijl het tegelijk als concurrent van die leveranciers optreedt.

Daar heb je ‘m weer: dát, vindt de Europese Commissie dus niet kunnen. Maar dat is ook wat supermarkten met hun leveranciers doen.

In FoodPersonality september gingen we in het kort in op wat Amerikaanse politici en Europese politici de laatste tijd laten bekijken om erachter te komen of de techreuzen strafbaar handelen of niet. Nu eens komt er wat uit de VS naar buiten, dan weer uit Brussel en dat gaat zo maar door en dat zal nog lang niet voorbij zijn.

Deze week heeft de Europese Commissie (lees: eurocommissaris Margrethe Vestager voor mededinging) bekendgemaakt dat het een onderzoek van ongeveer anderhalf jaar heeft afgesloten. En de slotsom is: data van de activiteiten van derde partijen zouden niet gebruikt mogen worden ten gunste van Amazon als Amazon zelf ook fungeert als concurrent van die derde partijen.

Voor het vervolg: Amazon krijgt volgens Het Financieele Dagblad de tijd om zich hiertegen te verweren. Amazon blijkt te hebben gemeld dat het juist het midden- en kleinbedrijf in vele landen heeft geholpen. En: dat het maar 1% van de totale detailhandel wereldwijd in handen heeft. Je zou er nog bijna achter willen denken: ‘meer niet?’.

Maar het gaat ons om de aard van het verwijt. Je mag dus geen kennis hebben over de verkopen van een leverancier uit jouw assortiment als je tegelijk ook een concurrent bent van die leverancier.
Dat is net wat supermarktbedrijven al jaren doen. Supermarktketens hebben A-merken in het assortiment, en houden de verkoop van die A-merken bij, vanzelfsprekend, want je wil graag weten wat je omzet is. Maar: supermarkten hebben eigen merken die een concurrent zijn van die A-merken. Sterker nog, zodra supermarkten merken dat een bepaald artikel van een leverancier heel goed verkoopt, maken ze er een kopie onder eigen merk van.

Het bezwaar van de Europese Commissie tegen Amazon is zeer toepasbaar op de positie van een supermarktketen. Daar is tegen in te brengen dat Albert Heijn en Jumbo bepaald geen Amazon zijn, omdat ze niet opereren in een ‘winner takes all’-markt. Maar de vergelijking blijft staan en dat lijkt geen goed nieuws voor supermarkten.

Ooit zal Verstager of een van haar opvolgers wellicht zeggen dat dit niet voor supermarkten geldt. Of: ooit zal Amazon ertegen inbrengen dat het niet zoveel anders doet dan wat een supermarkt doet.
Wordt vervolgd.