Consumentenactie FoodAwards van start

0

Dit weekend start de jaarlijkse consumentenactie rondom de FoodAwards. Via diverse media (social, online en print) worden consumenten opgeroepen hun stem uit te brengen op hun favorieten nieuwe supermarktproducten van het afgelopen jaar. Door hun stem uit te brengen maken consumenten kans op tal van mooie prijzen. De actie loopt gedurende de hele maand april.

De producten waarop gestemd kan worden zijn genomineerd door het Retailcollegee, de jury van de FoodAwards. De jury, bestaande uit inkoopmanagers van Albert Heijn, Jumbo en Superunie, kwam eerder dit jaar bijeen om uit een lange lijst introducties uit 2019 – samengesteld door onderzoeksbureau IRI – de beste nieuwe producten van het afgelopen jaar te selecteren. Criteria als innovatief gehalte, distributiegraad, rotatie en marge speelden daarbij een belangrijke rol.

Hoewel het Retailcollege uiteindelijk bepaalt welke producten met een FoodAward worden beloond, speelt sinds jaar en dag ook de stem van de consument een belangrijke rol bij het bepalen van de winnaars. Zo ook dit jaar, ondanks de bijzonder moeilijke periode die het land en de supermarktsector doormaakt.

Consumenten kunnen dit jaar voor het eerst behalve hun stem ook hun waardering voor een bepaald product aangeven door een product met tot maximaal vijf sterren te waarderen. Vorig jaar werd met de FoodAwards-campagne zo’n 1,2 miljoen consumenten bereikt. Dit jaar mikt de organisatie op tenminsnte een zelfde bereik. Doordat veel mensen door de bijzondere omstandigheden van dit moment gedwongen thuis zijn, zou de belangstelling voor de FoodAwards echter wel eens groter kunnen zijn dan gebruikelijk.