Consumentenbond: A-merken fors duurder
Consumentenbond: A-merken fors duurder Shelflife

Consumentenbond: A-merken fors duurder

· leestijd 1 minuut Algemeen

Vooral A-merken zijn het afgelopen jaar een stuk duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse supermarktprijspeiling van de Consumentenbond. Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is daardoor nog groter geworden.

Consumenten die huismerken kopen in plaats van A-merken kunnen ruim 40% besparen op hun dagelijkse boodschappen, aldus de Bond. Een kar met 90 dagelijkse boodschappen van een A-merk kost gemiddeld € 177,-. Consumenten die hun kar vullen met soortgelijke huismerkproducten, betalen daarentegen € 105,-.

Een aantal A-merkproducten blijkt afgelopen jaar extreem in prijs gestegen. Veel meer dan de btw-verhoging van 6% naar 9% per 1 januari. Gemiddelde prijsstijgingen van 20% of meer zijn geen uitzondering. Zo werden de Komo-huisvuilzakken gemiddeld 29% duurder, de Unox stevige erwtensoep uit blik (Unilever) 30% en de Blue Band voor koken, bakken en braden (Upfield) zelfs 48%.

Naast de btw-verhoging geven supermarkten en fabrikanten uiteenlopende redenen voor de verhoogde prijzen: duurdere grondstoffen, verbeterde kwaliteit en hogere transportkosten. Opmerkelijk is volgens de Consumentenbond dat er nauwelijks huismerkproducten werden gevonden die sterk in prijs waren gestegen. Huismerken zijn wel minder vaak in de aanbieding dan A-merken, aldus een kanttekening van de Bond bij het onderzoek.

Dat laatste is meteen een kritiekpunt van Laurens Sloot (EFMI). Door promoties buiten beschouwing te laten, ontstaat er in de supermarktprijspeiling een scheef beeld van het reële prijsniveau. Sloot wijst er tevens op dat het prijsverschil tussen A-merken en huismerken erop duidt dat er weer sprake is van ‘normale’ marges op A-merken.

De Consumentenbond onderzocht de prijzen van 15 supermarktketens, met een marktaandeel van totaal 96%. Picnic en sommige Jumbo- en Hoogvliet-winkels hebben de laagste prijzen voor A-merken, zij zijn gemiddeld 5% goedkoper. Discounters Aldi en Lidl zijn het goedkoopst voor huismerken, consumenten betalen daar gemiddeld 15% minder, maar zij hebben een uiterst beperkt aanbod A-merken.

Het hele onderzoek is te lezen in de Consumentengids van september.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.