Consumentenbond: goedkoopste basisboodschappen bij Dirk

0

Dirk van den Broek is het goedkoopst als het gaat om basisboodschappen. Ook een deel van filialen van Hoogvliet en Vomar komen als heel voordelig uit een meting die de Consumentenbond afgelopen december deed en in de onlangs verschenen Consumentengids gepubliceerd is.

De Consumentenbond kocht bij supermarktketens met een marktaandeel van meer dan 1% en minimaal 50 winkels – maar ook Picnic werd meegenomen in het onderzoek – de goedkoopste variant van 110 basisproducten, zoals rijst, koffie, frisdrank en melk. Consumenten die consequent voor de laagste prijs gaan en niet voor A-merken kiezen zijn gemiddeld 40% goedkoper uit, concludeert de bond. “Ten opzichte van bijna 10 jaar geleden is dat verschil wel kleiner geworden, want toen was het 50 procent’, zo merkt de bond op.

De ranking op de laagste prijs gaat voorbij aan de kwaliteitsverschillen die er tussen producten bestaan, erkent de Consumentenbond. Zo bevat de goedkoopste pindakaas bij Jumbo volgens de onderzoekers maar 51% pinda’s, terwijl dat bij Albert Heijn 85% is. (Jumbo bestrijdt dit overigens en laat weten dat de goedkoopste pindakaas – PCD Pindakaas – 90% pinda’s bevat.) Ook heeft bijvoorbeeld de melkchocoladereep van Jumbo geen UTZ-certificering. Verder constateerden de onderzoekers opmerkelijke prijsverschillen tussen verschillende Superunie-leden. Zo kost een fles Summit Cola bij Dirk € 0,61, terwijl hetzelfde product bij Picnic € 0,86 kost; een prijsverschil van bijna 30%.

 

De grootste prijsverschillen binnen een formule werden aangetroffen bij Hoogvliet, dat door de Consumentenbond daarom met twee verschillende prijslijnen is opgenomen in het onderzoek. Met de goedkope prijslijn hoort Hoogvliet bij de drie goedkoopste ketens in het onderzoek, de ‘dure’ lijn is overigens ook nog goedkoper dan het gemiddelde. Bij Jumbo waren de prijsverschillen geringer dan bij een eerder onderzoek naar A-merken, waardoor die keten niet opgesplitst hoefde te worden.

Albert Heijn, Aldi en Lidl zitten exact op het gemiddelde, Dekamarkt, Jumbo en Deen daar iets onder. Plus en Picnic zijn iets duurder dan het gemiddelde. Jan Linders en Coop zitten daar met hun prijzen weer boven, terwijl Poiesz en Spar de duurste supermarktketens zijn om basisassortiment te kopen. Spar is 28% duurder dan de goedkoopste supermarkt in het onderzoek: Dirk.

Formule – prijsniveau
Dirk van den Broek – 90
Hoogvliet (laag) – 91
Vomar – 91
Deka – 96
Hoogvliet (hoog) – 96
Deen – 97
Jumbo – 99
Albert Heijn – 100
Aldi – 100
Lidl – 100
Plus – 102
Picnic – 102
Jan Linders – 105
Coop – 106
Poiesz – 111
Spar – 118

Dirk grijpt de uitkomst van de prijsmeting van de Consumentenbond aan voor een extra aanbieding voor klanten: vier streeptompoucen voor € 0,99 (3-9 februari). Directeur Marcel Huizing: “Dirk hanteert altijd de laagste prijs. Niet alleen met A-merken, vers en biologisch, maar dus ook met de daglijkse artikelen van het huismerk of het budgetmerk. Deze prijspeiling van de Consumentenbond bewijst dat wederom.”