Consumentensourcing
Consumentensourcing Shelflife

Consumentensourcing

· leestijd 2 minuten Algemeen

Jazeker. Naast die hele rits specialismen op mijn cv ben ik natuurlijk ook een gewone consument, met een hoofd vol decision trees en de sterke wil om 10 cent te besparen op een potje pindakaas en argeloos 100 euro neertellend voor een voetbalkaartje. Zeker niet ongrijpbaar dus, en eenvoudig te verleiden. En ik heb ook de nodige dagen in de supermarkt doorgebracht, vakkenvullend of flessen sorterend of met consumententesten of schapinspecties maar ik doe, net als u allen, vanuit mijn beroepsmatige interesse ook vaak de boodschappen.

En dan zie ik ze wel eens, de huisvrouwen of huismannen met de boodschappenlijstjes met daarop genoteerd de prijzen van de twee of drie supermarktformules waar ze die ochtend boodschappen gaan doen. Soms zelfs met de folders als een soort bijlage toegevoegd. Wellicht nodig als bewijsmateriaal, mocht men vergeten zijn de bewuste waar in de schappen af te prijzen. Als ervaren inkoper heb ik die neiging ook wel, al kan ik het redelijk uit mijn hoofd. En ja, ik bezoek dus wel eens meerdere formules op een dag voor mijn boodschappen. Zielig? Nee hoor. Gewoon voor de sport. Voor de lol. Een zak soep voor een euro!

Maar de lol gaat er een beetje af, in de toekomst, vrees ik. De cocktail van het grote vernuft van sommige medemensen en de noodzaak om alle prijzen online te zetten mengen zich tot steeds knappere vergelijkingssites. Ik heb al eens een bètaversie van een grote zoekmachinefabrikant mogen aanschouwen, en daarin hoeven we straks alleen maar in te typen wat we willen hebben en dan krijg je een kant-en-klare lijst voorgeschoteld van wat je waar en wanneer kunt halen of online bestellen. Huppetee. Gratis en voor noppes. Ja, lekker, dacht ik nog: zo kan iedereen het straks wel!   We zien al langzaam de voorbereidingen van onze kruideniers en hun fabrikantenvrienden om die toekomst het hoofd te bieden. Hoe blijven we uit de vergelijking, of hoe komen we daar het beste in? Of was het u nog niet opgevallen? Natuurlijk private labels zijn het sterkste wapen. De AH-croissants zijn bij Jumbo niet te koop. Maar dan zijn we er nog niet. Ook merken moeten uit de vergelijking gehaald worden. Zo voorspel ik exclusieve 1,25 liter frisdrankflessen (verpakkingsvarianten), exclusieve mango-kiwishampoo (geurexclusiviteit), exclusieve merken, liefst uit de oude doos (merkexclusiviteit) en exclusieve recepten (contentexclusiviteit).

De marketeers onder u weten dit vast nog wel uit te breiden tot een powerpointsheet vol. Natuurlijk, deze zaken zijn er al, maar de versnelling die hierin zal gaan optreden, zal u gaan verbazen. Smullen voor merkeigenaren, want ik voorzie een hoop ruimte voor line extensions en subbranding en het laden van paraplumerken en dual branding en nog meer oude merken uit de kast. Kwatta-repen, yes! En ooo, ik kan bijna niet wachten op de manhaftige pogingen van kruideniers en fabrikanten om daar al touwtrekkend en rollebollend allebei een slaatje uit te slaan!

Heerlijke discussies over added value en consumer preference waar de vonken vanaf zullen spatten. En dan de fotogenieke beelden van verkopers die staan te high-fiven in de parkeerkelder van Zaandam met Croky-croissants of in zak en as uit het bedompte Beesd weer vertrekken met een pak Heinz-ontbijtkoek in de kofferbak… U ziet het al: de gratis tip van vandaag is goede alliteratie. Kalashni-koffie, bijvoorbeeld.

Enfin. Ik ga me voorbereiden op het jaargesprekkenfeest van de komende tijd. Ik ben er vrijwel klaar voor, moet nog wat stropdassen uitzoeken en wat koffiemelanges klaarleggen voor de bezoekers. En koekjes, jazeker, er moeten ook koekjes bij. Ik zal u op de hoogte houden.

Hans van Duin

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.