Coop doet proef met slimme kassa

0
Leestijd: 2 minuten

Coop doet een proef met een vernieuwd ‘transactiegebied’ voor kleine vestigingen: zónder servicecorner maar mét een slimme kassa. Met deze verandering zet Coop in op maximale efficiëntie bij het afrekenen, zonder het servicegevoel te verlagen.

Winkelgedrag verandert. Klanten willen graag eenvoudig boodschappen doen en snel en efficiënt afrekenen. Daarom test Coop in meerdere winkels een nieuw entreegebied. In de Coop-supermarkt in Hengelo maakte de servicecorner plaats voor een slim transactiegebied.

Bert Nijland, Hoofd Formulemanagement: “Aanleiding voor de pilot is de wens van onze klanten om zo efficiënt en gericht mogelijk boodschappen te doen. Daarom heeft onze vestiging in Hengelo – een kleinere supermarkt – voortaan geen servicecounter meer. We hebben goed gekeken naar de klantenstromen en de optimalisatie van de routing. Gevolg hiervan is dat we in het transactiegebied gaan werken met een slimline-kassa; een traditionele lijnkassa met geïntegreerde zelfscanmodules, die door één medewerker bediend wordt. We merken dat steeds meer klanten het fijn vinden om zelf hun boodschappen af te rekenen, dat kan voortaan. Deze slimme kassa heeft bovendien de mogelijkheid om batterijen te verkopen vanuit de lades in het meubel.”

In Hengelo krijgen de bloemenafdeling en de slijterij een andere plek in de winkel. “De service van PostNL bieden we voortaan in zelfbediening aan. De loterij willen we onderbrengen in het zelfscangebied, die mogelijkheid onderzoeken we nog”, zegt Nijland. “Door deze aanpassingen komen alle klantstromen vanuit dezelfde richting naar de kassa, waardoor klanten gemakkelijker, sneller en ook zelf kunnen afrekenen. We leveren bovendien niet in op de servicebeleving, maar zorgen voor een vlotte doorstroming. Dat is precies waar medewerkers en klanten behoefte aan hebben. Bovendien zien we door het beter benutten van de winkelvloer mogelijkheden om het assortiment verder uit te breiden.”

De eerste reacties van klanten zijn positief. “We volgen de resultaten van pilot uiteraard op de voet en houden contact met de klanten. Uiteindelijk bepalen we aan de hand van de resultaten of deze pilot een vervolg krijgt in andere kleine supermarkten. Belangrijke kanttekening hierbij is wel dat we niet uitsluitend kijken naar de afmetingen van de winkel, maar ook naar het verzorgingsgebied en lokale klantbehoeften.”