Coroos/Servero: Innoveren richting de Schijf van Vijf

0
Leestijd: 6 minuten

Als grote Europese speler op het gebied van vers verwerkte groenten en fruit, van oudsher onder private label, laat Coroos met A-merk Servero steeds nadrukkelijker een andere kant van zichzelf zien. Na het succes van Servero 100% Appelmoes, introduceert het bedrijf nu een reeks 100% natuurlijke groenten en peulvruchten zonder toegevoegd zout en suiker. Daarnaast maakt Servero zijn opwachting in de buitenshuismarkt met hippe ‘smoothie bowls’.

Het succes van Servero 100% Appelmoes smaakt moederbedrijf Coroos naar meer. Al meer dan 60 jaar legt het familiebedrijf uit Geldermalsen zich toe op het ‘verduurzamen’ (in de zin van houdbaar maken, red.) van groente en fruit. Grondlegger Cor van Oostrom begon daar in 1957 mee en sindsdien is Coroos uitgegroeid tot een top-3 Europese speler op het gebied van vers verwerkte groente en fruit. Het bedrijf levert producten voor de private labels van de grote retailers in met name de Benelux, Duitsland en Frankrijk. “90% van onze producten gaan naar de retail”, aldus marketing manager Elke Schroevers. Daarbij gaat het om zo’n 350 miljoen eenheden per jaar waarmee een omzet van circa € 175 miljoen wordt gerealiseerd.

Drie pijlers

De hoofdactiviteit van Coroos bestaat dus uit het leveren van groente- en fruitconserven voor de huismerken van onder meer Leclerc, Auchan, Carrefour, Edeka, Rewe, Aldi, Lidl, Albert Heijn, Jumbo en Superunie. Het is één van de drie pijlers die het bedrijf zelf aanduidt als ‘cost leadership’. Schroevers: “Dit is een ongelofelijk efficiënt bedrijf dat een constante hoge kwaliteit tegen de juiste prijs kan aanbieden. Private labels vormen een specifieke tak van sport. Het is een wereld van grote volumes waar tenders een grote rol spelen. Daar zijn we echt goed in.”

Elke Schroevers - Coroos

Marketing manager Elke Schroevers: “Het uiteindelijke doel van deze introductie is een herdefinitie van de categorie; zonder toegevoegd zout en suiker moet de norm worden in de hele categorie.” (Foto: Rob Keeris)

Een tweede pijler is innovatie. Oftewel het ontwikkelen van nieuwe producten en concepten. Schroevers: “We beschikken hier over state-of-the-art technieken en een team van hele goede mensen die onder leiding van innovatiedirecteur Dies Oostrom (ja, een telg uit de familie van de oprichter, red.) voortdurend op zoek zijn naar manieren om onze producten te verbeteren en nieuwe te bedenken. Tegelijkertijd blijkt het lastig om innovaties onder private label groot te maken. Dat is een van de redenen geweest om het A-merk Servero te introduceren.”

 
Een derde pijler van Coroos zijn de strategische partnerships die het bedrijf heeft op het gebied van grondstoffen, processen en verpakken. Zo werkt het bedrijf nauw samen met telers in binnen- en buitenland waaronder een grote Franse fruitcoöperatie. En op het gebied van verpakken werkt Coroos bijvoorbeeld in een pilot samen met BASF en Mondi Packaging, waarbij specifiek wordt gezocht naar manieren om verpakkingen te verduurzamen. Schroevers: “Als je zegt dat het verduurzamen van groenten en fruit je expertise is, dan moet je dat ook doorvertalen naar je verpakkingen.”

Als een kok

De doorbraak die Servero bewerkstelligde met 100% Appelmoes zette het bedrijf op het spoor om datzelfde ook met groenten te bereiken. Dies Oostrom, directeur Innovatie & Kwaliteit: “Met onze appelmoes hebben we de noodzakelijke verhittingstijd met 90% weten terug te brengen zonder dat we met toevoegingen de smaak moesten ‘repareren’. Dat is met fruit, dat van nature al de smaakelementen zoet en zuur bevat, wel makkelijker dan bij groente.” Volgens Oostrom bevatten groenten niet alleen minder aantrekkelijke smaakelementen dan fruit, consumenten zijn als het gaat om groenteconserven van oudsher ook nog eens gewend aan een flinke schep suiker en zout. Groenten op smaak maken zonder ze kapot te koken en er suiker en/of zout aan toe te voegen is dus een behoorlijke uitdaging.

En toch lijkt Servero daarin geslaagd. Oostrom: “Het is een lang proces geweest. De conventionele methode is om iets uit het gangbare product te halen – suiker en zout – om er vervolgens weer iets aan toe te voegen – aroma’s of concentraat – om het smaakverlies te compenseren. Wij hebben het uiteindelijk omgedraaid en hebben gekeken naar manieren om de natuurlijke smaak beter tot zijn recht te laten komen. Een beetje zoals een kok te werk gaat door alle smaakelementen met elkaar in balans te brengen.”

Coroos Servero

Er zijn vijf smaken: zoet, zout, zuur, bitter en umami. De zoet-zuur balans kun je op natuurlijke manier beïnvloeden door fruit te gebruiken, zoals in rode kool met appel of door een zoet uitje toe te voegen aan rode biet. Zout is moeilijk te vervangen, maar umami heeft de eigenschap om hartige smaakelementen te versterken. Tegelijkertijd onderdrukt umami ook bitter, een smaak die consumenten van nature niet waarderen. De oplossing werd uiteindelijk dus gevonden in een natuurlijke mix van umamirijke kruiden. Oostrom: “Met umami kun je groenten hartiger laten smaken maken. Door met verschillende kruiden te werken die dit smaakelement van nature bevatten, kun je naar een ronde smaak toe werken. Dat vraagt per groentesoort om een andere mix van natuurlijke kruiden.”

Wat de natuur geeft

En zo werkte het team van ontwikkelaars van Coroos aan een hele nieuwe lijn vers verwerkte groenten die begin 2020 onder het Servero-merk wordt geïntroduceerd. Daarbij gaat het om klassiekers als bruine bonen, receptuurproducten zoals witte bonen in tomatensaus, maar ook moderne producten zoals een groentenmix en maaltijdverrijkers zoals kikkererwten en kidney bonen.

Dies Oostrom - Coroos

Directeur Innovatie & Kwaliteit Dies Oostrom: “Met umami kun je groenten hartiger laten smaken. Door met verschillende umamirijke kruiden te werken kun je naar een ronde smaak toe werken.”

Oostrom: “De producten zijn stuk voor stuk 100% natuurlijk en uitstekend op smaak en daarmee in overeenstemming met de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Wat ons hierbij wel helpt is dat we de afgelopen jaren als groenteverwerkers in Vigef-verband (de branchevereniging van de vers verwerkte groente- en fruitproducenten, red.) met het CBL al stapsgewijs het suiker- en zoutgehalte hebben verlaagd. Het proces van gewenning aan minder suiker en zout bij de consument is dus al eventjes gaande.”

Waar consumenten nog wel aan moeten wennen is de verkleuring die soms optreedt als geen additieven worden gebruikt. Zo worden sommige producten donkerder van kleur. Schroevers: “Dat moet je uitleggen en dat gaan we op de verpakking doen, een beetje à la smoothiemerk Innocent, dat steevast uitlegt dat het werkt met wat de natuur geeft en producten er daardoor soms per productie anders uitzien.

Herdefinitie categorie

De nieuwe lijn vers verwerkte producten van Servero zijn uitgebreid en onafhankelijk getest (CPT, red.) waaruit bleek dat de producten de claim van ‘Natuurlijk de lekkerste’ volledig waarmaken en dat ze als minimaal net zo lekker als de gangbare varianten worden beoordeeld. “Het feit dat de producten 100% natuurlijk zijn, dat er geen suiker en zout aan toegevoegd is en voor een groot deel biologisch zijn, spreekt consumenten sterk aan. Hiermee spelen we in op de consumententrends van dit moment.”

De introductie op het schap vindt plaats vanaf week 5. “We streven zoveel mogelijk naar het creëren van een merkblok van een meter – daar passen alle nieuwe sku’s in – om zoveel mogelijk impact te hebben. We zijn ook van plan om de introductie above en below the line te ondersteunen. Het uiteindelijke doel is namelijk opnieuw een herdefinitie van de categorie; zonder toegevoegd zout en suiker moet de norm worden in de hele categorie. In fruit hebben we met 100% Appelmoes bewezen dat het kan. Hiermee kunnen we de categorie pas echt een nieuwe impuls geven, want dit is de richting waarin consumenten zich bewegen.

Servero Smoothie Bowls en de 'innovatielijn'
Dat de innovatiemotor in Geldermalsen volop draait bewijst ook de introductie van innovatieve Smoothie Bowls onder het merk Servero. Het zijn gezonde tussendoortjes op basis van fruit en groente in verrassende smaakcombinaties met een topping van noten, zaden, pitten, gedroogd fruit en/of kokos. Wat te denken van Crazy Carrot (met o.a. wortel, manderijn, sinaasappel en gember), een tropische variant op basis van mango, perzik en passievrucht of de combinatie van soja en rood fruit. En met steeds een separaat bakje topping erbij. Schroevers: “We richten ons met deze gemaksproducten op de buitenshuismarkt, en wel op de segmenten onderweg (trein- en tankstations, red.), catering, city retail en leisure (dierentuinen, pretparken, red.). Voor Servero is dit een nieuwe markt waar we een nieuwe en jongere doelgroep denken te kunnen aanspreken. Heel spannend dus.”

Coroos werkt voor een soortgelijk gezond snackproduct al samen met Natur, bekend van de cold pressed fruitsappen. Oostrom: “We hebben hiervoor een compleet nieuwe productielijn gebouwd, maar zijn eigenlijk voortdurend op zoek naar vernieuwende producten. Om die reden hebben we nu ook een innovatielijn gebouwd waarvoor we jonge bedrijven uitnodigen om producten op basis van groente en fruit te testen. Er loopt nu bijvoorbeeld een test met een bedrijf dat een nieuwe zuivelvervanger ontwikkelt voor de Britse markt.”