Cru en het engelengeduld van Colruyt Group

0
Leestijd: 2 minuten

Eind 2014 kwam Colruyt Group met een formule die het tegenovergestelde is van de prijsformule Colruyt, die marktleidend is in België. Dat was Cru. Een prachtig ontworpen levensmiddelenzaak – een supermarkt kun je het zeker niet noemen – met allemaal bijzonder hoogwaardig vers en met net zo hoogwaardig dkw. Een veel kleiner assortiment, maar dan allemaal buitengewone kwaliteit. Er zouden er op termijn zo’n achttien tot twintig van komen, door heel België.

Vorige week is de vierde opengegaan. In Dilbeek, ten westen van Brussel (op de foto: de ‘scan-&-go-kassa’s van deze nieuwe Cru, fotobron: Colruyt Groep). Cru is verlieslijdend. Bijzonder, als je bedenkt dat Colruyt Group beursgenoteerd is. Want de weg naar winst was al best lang (eind 2014, dus bijna acht jaar), maar dat pad is nog steeds niet ten einde.

Het Belgisch Gondola heeft business unit manager Jo Spiegeleer (degene die bij Colruyt Group de directe verantwoordelijke is voor Cru – Colruyt schrijft zelf trouwens ‘CRU’, helemaal in hoofdletters) gevraagd naar hoe dat er nu voor staat. Het blijkt dat we dat doel van toen nu kleiner is geworden: vijftien tot achttien winkels. Maar Spiegeleer zegt dat Colruyt zich nu niet meer op een aantal wil vastpinnen. ‘Het kunnen er ook tien of twaalf zijn.” En hij wil geen tempo uitspreken, omdat voor Cru altijd naar bijzondere panden wordt gezocht, maar dan kan het lang duren voordat de opening werkelijkheid wordt.

Om de verlieslijdende situatie echter te keren moeten er meer Cru-vestigingen bijkomen, dan wordt de formule rendabeler. Dus wordt er ook uitgebreid als de omstandigheden (koopkracht, zorgen om de energierekening etc.) moeilijk zijn. Dat geldt des te meer voor Cru want die bijzondere producten worden niet met korting of acties aan de man gebracht, integendeel.

Op de vraag of Cru levensvatbaar is, zegt Spiegeleer ronduit ja. Maar het vraagt tijd. Bijzonder om te merken dat een beursgenoteerd bedrijf zich al dat engelengeduld permitteert. Maar: dat is een goed teken. Karel van Eerd (van de familie van Jumbo, verdere uitleg niet nodig) heeft herhaaldelijk gezegd dat als Jumbo Supermarkten beursgenoteerd zou zijn, hij nooit de tijd had gehad om de tegengestelde aspecten ‘groot assortiment’, ‘laagste prijs’ en ‘hoogste service’ te verenigen. Colruyt Group gunt Cru die tijd dus wel, beursgenoteerd of niet.

Maar goed, dan hebben we het wel over een nevenactiviteit, naast Colruyt Lage Prijzen, Okay, Bio-Planet etc. Met maar vier vestigingen.

Jean-Pierre Roelands, de destijds bij Colruyt Group vertrekkende commercieel directeur die bij zijn afscheid het hele concept van Cru bij de directie op tafel zette (en die directie zei daar dus ja tegen), heeft in een interview in FoodPersonality eens gezegd: hoe langer het duurt voordat we met Cru winst maken, hoe mooier. Een denktrant als: ‘Slow food? Dan ook slow profit’.
Uitzonderlijk.