De ‘vriesvers-genomineerden’

0
Leestijd: 2 minuten

Afgelopen week stopte de campagne ‘Vriesversfestival’ van het Vriesvers Platform, een campagne waarbij supermarkten, retailers en fabrikanten meedoen, om diepvries/‘vriesvers’ weer te promoten. En nu zijn de genomineerden bekend. Het ‘Vriesvers Platform’ is een initiatief of de verkoop en afzet van diepvriesproducten in de supermarkt te bevorderen. Dit omdat het imago van diepvries te wensen overlaat, volgens de leden van het Vriesvers Platform geheel ‘ten onrechte’. (Zie foto; een foto van Erik Hemmes van zijn gelijknamige bedrijf, van een retailer die de consument de boodschap meegeeft; zie ‘frozen’ als ‘fresh’.) Het Vriesvers Platform bestaat al jaren en heeft verschillende retailers en producenten als lid.

In de categorie ‘vriesvers-supermarkt groot’ zijn er deze week drie genomineerde supermarkten bekendgemaakt. Het zijn:
1/ Albert Heijn Pollemans, in Etten-Leur,
2/ Albert Heijn Nijkerk en
3/ Coop Vriezenveen.

Dat zijn supermarkten van of groter dan 1.000 m2 vvo. In de categorie ‘vriesvers-supermarkt klein’ (minder dan 1.000 m2 vvo) zijn de drie genomineerden:
1/ Coop Vandaag Breda,
2/ ‘Diepvriesspecialist’ Veghel (geen supermarkt, maar een diepvriesspeciaalzaak) en
3/ de Plus van Daniëlle Tijhuis in Weerselo.

Dan is er verder nog een uitverkiezing van ‘vriesversproduct van het jaar’ in de categorie A-merken.
De genomineerden zijn:
1/ Bonduelle: Edamame-boontjes,
2/ Dr. Oetker: Ristorante Piccolissima,
3/ Dr. Oetker: ‘vegan range’ van Ristorante-pizza,
4/ Iglo: Ovenvis Lekkerbekje,
5/ Lekker & Anders: Turkse pizza Lahmacun,
6/ Mora: Nacho Cheese en
7/ Nestlé Wagner: Garden Gourmet-pizza

En dan hebben we nog de categorie diepvriesartikelen van huismerken.
De genomineerden:
1/ Albert Heijn: Excellent-‘kerstboomtaartjes’,
2/ Albert Heijn: oven-kaaskroket,
3/ Albert Heijn: ‘vegan’ oven-bitterbal (12 stuks, waarom dat dat erbij moest, weten we ook niet),
4/ Jumbo: mango-fruitijsjes,
5/ Jumbo: ‘witte chocolade-& framboosijsjes’, en
6/ Plus: ‘ambachtelijke ijsbeker vanille, walnoot en karamel’.

Wie de winnaars dit jaar worden? Dat wordt allemaal bekendgemaakt tijdens het ‘Vriesvers Winnaarsevent’, op donderdag 14 oktober, in het Koning Willem II-stadion in Tilburg. De beoordeling van al deze genomineerden is een heterogeen geheel. De winkels zijn beoordeeld door ‘mystery shoppers’ en door reacties van consumenten (die moesten kijken naar: overzichtelijkheid, aantrekkelijkheid, assortiment, netheid, service, (prijs)imago en verbeterpunten) en daarna door een jury (netheid afdeling, vriendelijkheid personeel, uitstraling afdeling en aantrekkelijkheid assortiment). De genomineerde A-merken zijn reacties van consumenten en de genomineerde huismerken worden beoordeeld door een jury van mensen van GfK, IRI en VVP-lid Queens Products (met o.a. als criteria innovatie, impulswaarde en de rotatie in eenheden en bijbehorende weekomzet).