Deen succesvol met introductie ‘gehakt in zak’

0
Leestijd: 2 minuten

In week 47 startte Deen als eerste supermarkt in Nederland met gehakt in flowpack-verpakking. In een zak zogezegd. Deze nieuwe verpakkingsvorm voor vers vlees levert ruim 70% besparing van plastic op ten opzichte van de traditionele topsealverpakkingen. De eerste resultaten overtreffen volgens commercieel directeur Marcel van de Kerkhof alle verwachtingen.

Zit de consument te wachten op gehakt in een zak? Ervaringen in het buitenland wezen al uit van wel en marktonderzoek in Nederland door leverancier Promessa wees in dezelfde richting. Deen pakte de handschoen voortvarend op en introduceerde in week 47 de flowpackverpakkingen gelijk in alle filialen. Sinds de introductie zijn de verkoopcijfers al verdubbeld en zijn nog steeds stijgende.

Van de Kerkhof: “We hadden op voorhand ingeschat dat dit zou aanslaan bij onze klanten. Maar dat we in de derde week na introductie, al meer gehakt in flowpack dan topseal zouden verkopen, overtreft al onze verwachtingen. Dit succes heeft ons doen besluiten om de hardloper in het gehaktsegment – de 500 gram verpakking – binnenkort volledig over te zetten naar flowpackverpakking.”

“Deze ontwikkeling past goed binnen de MVO doelstellingen van Promessa en Deen. Daarnaast zijn er ook voordelen in productie, logistiek en voorraadbeheer”, aldus Harold Rouweler, directeur van Promessa.
In hoeverre meer vleesproducten in flowpack verpakt gaan worden, is nog niet duidelijk. De flowpackverpakking is namelijk niet geschikt voor alle soorten vlees. Daar komt bij dat met de traditionele topsealverpakkingen ook al een flinke plasticreductie is gerealiseerd in afgelopen jaren.