De definitieve marktaandelen supermarkten 2019 volgens IRI

0

In navolging van Nielsen publiceert vandaag ook marktonderzoeker IRI de marktaandelen van de Nederlandse supermarkten. In een groeiende markt laat Jumbo de grootste groei zien in marktaandeel, terwijl Albert Heijn de daling van vorig jaar een halt heeft toegeroepen en stabiliseert in marktaandeel.

De omzet van de Nederlandse supermarkten steeg in 2019 voor het eerst boven de € 40 miljard naar € 40,5 miljard, een stijging van 4,2% ten opzichte van vorig jaar. Een groei die vooral wordt veroorzaakt door de btw-verhoging begin 2019. Daarnaast is de groei te danken aan online, door hogere prijzen die betaald worden voor duurzamere en diervriendelijker versproducten en door de stijgende populariteit van premium genieten.

De marktaandelen worden door IRI gemeten inclusief hard discount en inclusief de online verkopen van de ‘traditionele’ supermarkten, dus exclusief Picnic. Opvallend is de sterke winst van Jumbo. De formule weet haar marktaandeel met 1,7%-punten te verhogen in 2019. Uiteraard wordt deze groei mede veroorzaakt door de uitbreiding van het aantal Jumbo winkels, maar ook autonoom weet Jumbo te groeien. Marktleider Albert Heijn slaagt erin om de daling die vorig jaar was ingezet een halt toe te roepen.

Marktaandelen supermarkten 2019 IRI

Het marktaandeel van de marktleider komt in 2019 uit op 34,7%, gelijk aan het niveau van 2018. Volgens Nielsen ligt het marktaandeel 0,2% hoger op 34,9% maar ook volgens Nielsen is het marktaandeel van AH stabiel.

Hard discount heeft het lastig. Na jaren van groei ziet IRI dat de discounter in 2019 een kleine daling laten zien in marktaandeel. Aldi en Lidl samen verliezen 0,2-%-punt marktaandeel ten opzichte van vorig jaar.

De verkoop van Emté aan Jumbo en Coop veroorzaakt uiteraard een daling van het marktaandeel van Superunie totaal. De marktaandeelstijging van Coop ligt komt overeen met de winkeluitbreiding. Binnen de Superunie-leden wint Plus een 0,1%-punt marktaandeel, ten kostte van Deen, Hoogvliet, Poiesz en Spar die allen 0,1%-punt verliezen volgens de cijfers van IRI.