Delhaize-franchisers hebben last van Albert Heijn

0
Leestijd: 2 minuten

In Nederland zijn AH en de franchisers van AH weer eens bezig met een overleg, in dit geval over de ‘drempelwaarde’ – een term uit de nieuwe franchisewetgeving – en verder ook nog altijd over -dat aanlokkelijke woord- de ‘onverdeelde marge’. Maar ook in België klinkt er kritiek uit de hoek van franchisers. Niet uit de hoek van AH-franchisers, maar uit de hoek van Delhaize-franchisers. Delhaize (foto: archief FoodPersonality) is voornamelijk een filialenorganisatie, maar de formulevariant AD Delhaize is er ook en die is bedoeld voor aangesloten ondernemers. En uit die hoek klinkt: wat wil Ahold Delhaize nou? Dat Albert Heijn in België groeit en dat Delhaize ook groeit? Ja, begrijpelijk. Maar AH hakt wel in op de omzet van Delhaize-franchisers.

Het Belgische supermarktvakblad Gondola – waarmee FoodPersonality een samenwerkingsvorm heeft – voert enkele franchisenemers van AD Delhaize op in een artikel op de site van genoemd blad. Ene ‘Peter’ – naam bij redactie bekend, heet dat dan – zegt: “Ik heb één van mijn twee winkels verkocht toen ik hoorde dat er een winkel van Albert Heijn in de directe omgeving kwam. Ik kreeg het aanbod om de winkel van Albert Heijn zelf uit te baten, maar dat ging niet. Ik ben een zelfstandige, ik kon dat er niet zomaar bijnemen. Door de komst van de AH-winkel werd de concurrentie loodzwaar. Voor mij was dat het signaal om de winkel terug van de hand te doen. Dat was wel heel pijnlijk.” In zijn situatie blijkt de uitbreiding van Albert Heijn tegen hem te werken. “Delhaize heeft alles uiteindelijk correct afgehandeld, maar ik vind het vreemd dat er bij de expansiepolitiek van Albert Heijn helemaal geen rekening gehouden wordt met ons.”

Nog een Delhaize-franchiser, ditmaal met de fictieve naam ‘Karel’. “Op hogere echelons maken Delhaize en Albert Heijn deel uit van dezelfde groep, maar wij merken niets van een eventuele samenwerking. Albert Heijn en Delhaize overleggen volgens mij niet met elkaar als ze hun expansiepolitiek uittekenen. Ze gooien een bot naar twee honden en ze kijken welke van de twee er overleeft. Voor ons is een winkel een levenswerk, maar zo bekijken zij het niet. Kleine zelfstandigen zijn de dupe. We hebben ook het aanbod gekregen om een Albert Heijn in de buurt uit te baten, maar dat aanbod kwam met een lang gezicht. ‘We kunnen niets doen aan de beslissing die genomen is, we kunnen jullie alleen maar aanbieden om de winkel van Albert Heijn uit te baten’, zeiden ze. Ik ben een kleine zelfstandige, ik kan er niet zomaar een andere winkel bij nemen.”

Deze franchiser meldt ook: “Er is een zelfstandige uitbater die nu in Willebroek zowel een Albert Heijn- als een Delhaize-winkel uitbaat. Dat is volgens de groep een voorbeeld van hoe de twee naast elkaar kunnen bestaan, maar in realiteit had die man geen keuze. Hij moest die erbij nemen of toekijken hoe hij weggeconcurreerd werd door een winkelketen van dezelfde groep.” Albert Heijn en Delhaize spreken tegen dat er geen overleg is over de expansiepolitiek van de twee formules. Albert Heijn-woordvoerster Ann Maes, die namens beide ketens spreekt, zegt dat de twee formules wél samenwerken. “Bij plannen voor een nieuwe winkel staan altijd de zakelijke belangen van drie partijen voorop: die van de reeds aanwezige franchisenemers én die van de beide merken.” Zij beweert ook dat Delhaize en Albert Heijn als formule aanvullend zijn aan elkaar.