Delhaize volgt AH met ‘stil uurtje’ en ‘prikkelarme super’

0
Leestijd: 2 minuten

Gisteren (woensdag 30 november) was er in een Delhaize-filiaal in de plaats Evere voor het eerst een ‘stil uurtje’, bedoeld voor mensen die lijden aan stoornissen die tot het autistisch spectrum behoren. Een ‘stil uurtje’ houdt in dat de supermarkt op dat moment ‘zo prikkelarm mogelijk’ is. Dat houdt bijvoorbeeld in: lichten worden gedimd, er wordt geen muziek meer gedraaid, er worden geen commerciële mededelingen meer via een intercom gemeld, de bliep-geluiden van de kassa’s gaan naar een lager geluidsvolume en winkelwagentjes worden niet meer van parkeerplaats terug de winkel in gereden (foto: interieur van een Delhaize, dit is niet die Delhaize ‘Léopold III’ in Evere waar het om gaat, fotobron: archief FoodPersonality).

Het stille uurtje is van ’s ochtend negen uur tot tien uur en van maandag t/m vrijdag. Komende maandag breidt Delhaize deze test meteen uit en doen andere Delhaize-filialen ook hieraan mee. Delhaize wil dit vier weken lang testen, om vervolgens te beoordelen of dit initiatief in veel meer of zelfs alle Delhaize-filialen mogelijk is.

In die Delhaize-filialen waar dit getest gaat worden, zijn ze ook toegankelijk voor mensen die geen last hebben van een autistischspectrumstoornis. Maar: Delhaize gaat die andere klanten via affiches in de lokale markt erop wijzen dat die stille uurtjes er dan zijn, die andere klant is welkom, maar dient wel rekening te houden met de wens van stilte en zo weinig mogelijk prikkels.

Delhaize is niet de eerste formule die hiermee begint. Begin 2018 was er ook een Albert Heijn waar dit werd uitgetest, in het Noord-Brabantse Sint-Michielsgestel. Maar anders dan bij Delhaize, was die Albert Heijn op zo’n stil uurtje alleen toegankelijk voor mensen die last van die prikkels hebben. Bovendien was het een uur vroeger en alleen op de dinsdagochtend.

Verder werd daar ook gekeken naar de wijze waarop bijvoorbeeld een caissière met iemand met autisme communiceert. Bijvoorbeeld, zij moest dan niet de vraag stellen ‘Hebt u uw Bonuskaart bij u?’, maar ‘mag ik uw Bonuskaart?’. Omdat voor iemand met autisme die eerste vraag gewoon met ‘ja’ wordt beantwoord. (Dat is vandaag de dag niet meer van belang, want die ‘bliep’ je gewoon als klant zelf bij de kassa – of je doet het met je smartphone).

Navraag bij Albert Heijn leert dat dat stilte-uurtje in dat filiaal in Sint-Michielsgestel er inmiddels niet meer is. Delhaize heeft voor deze test een instelling in de arm genomen die belangen behartigt van mensen met autismestoornissen of anderszins te gevoelig zijn voor zintuiglijke prikkels. Een woordvoerder daarvan zegt dat die prikkels zo ernstig kunnen zijn dat mensen die daar last van hebben, niet meer naar een supermarkt willen. En dat is een vorm van sociale uitsluiting. En daar zegt Delhaize-ceo Xavier Piesvaux over dat Delhaize een winkel dient te zijn voor iedereen, en dus ook voor die mensen.