‘Onze deur is dicht, maar we zijn wel degelijk open’

0
Leestijd: < 1 minuut

Een nieuw fenomeen in de Nederlandse detailhandel: ‘Natuurlijk zijn we open, de deur is alleen dicht om energie te besparen’. Dat is de deursticker die Nederlandse winkels gaan gebruiken. Geen open deur meer, om de stookkosten en het aircoverbruik ingrijpend te verminderen.

Drie weken terug meldden we al dat Franse supermarkten gaan nadenken over de vraag hoe zij ‘minder licht’ gaan gebruiken hoe zij ‘minder gaan stoken’ in hun vestigingen, de komende winter. Dat is een initiatief van Leclerc, Carrefour, Intermarché, Casino, Auchan, Lidl en Système U.

De lichtintensiteit zou minder kunnen en de temperatuur zou terug kunnen naar 17 graden. En nu hebben Nederlandse non-foodwinkeliers een ‘deur dicht’-initiatief ontwikkeld. Het wachten is nu op wat de Nederlandse supermarkten gaan doen aan hun energieverbruik. Deur dicht? Dat is voor veel supermarkten met een open pui van acht uur ’s ochtends tot soms tien uur ’s avonds een onvoorstelbare gedachte.

De aanloop naar een supermarkt is natuurlijk ook zoveel meer dan van een non-foodzaak in een binnenstad dat die deursticker evenmin een oplossing lijkt.
We wachten af…