Dick Boer: ‘Weinig last van concurrentie in VS’

0
Ahold Delhaize wint marktaandeel in de Verenigde Staten, ondanks de groeiende concurrentie van Lidl en Aldi en de overname van Whole Foods door Amazon. De Verenigde Staten vormen met 2.200 supermarkten veruit de belangrijkste markt voor Ahold Delhaize. Bijna twee derde van de omzet komt uit de VS. “We hebben met onze verschillende merken marktaandeel gewonnen in een concurrerende markt met nieuwkomers”, zei topman Dick Boer tijdens de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal. “Food Lion heeft opnieuw fors meer verkocht, gesteund door de Easy, Fresh & Affordable-strategie en Stop & Shop New England profiteerde van een sterk vakantieseizoen.”
Ook in Nederland had Ahold Delhaize opnieuw een goed kwartaal. De vergelijkbare omzet steeg met 3,6%. Het bedrijf noemt specifiek de groeiende online-omzet als belangrijke aanjager van de groei. Albert Heijn test momenteel een nieuwe bezorgdienst ‘Rappie’ (waarover meer in FoodPersonality november, red.) die binnen twee uur levert.
In België blijft de situatie echter zorgelijk. Doordat nog niet aan de eisen van de mededingingsautoriteiten kon worden voldaan is de daadwerkelijke fusie van Ahold en Delhaize eigenlijk niet goed van de grond gekomen. Deze week is aan alle voorwaarden voldaan, zodat de teams van Albert Heijn en Delhaize vanaf nu gaan samenwerken om marktaandeel terug te pakken. Het afgelopen kwartaal liep de vergelijkbare omzet in België terug met 0,3%. Met name het marktaandeel van Delhaize staat al enige tijd onder druk.
Op groepsniveau daalde de (pro forma) omzet met 1,1% naar € 15,1 miljard. De onder IFRS gerapporteerde omzet steeg met 7,4% en het operationeel resultaat kwam uit op € 545 miljoen resulterend in een nettowinst van € 362 miljoen, een stijging van 54%.