Documentaire honderd jaar Jumbo

0
Leestijd: 2 minuten

Met ingang van vandaag is er een documentaire over Jumbo te bekijken op de streamingdienst Videoland. In de documentaire met de titel ‘Jumbo – 100 jaar familie. Elke dag beter’ wordt verteld over de snelle groei van Jumbo vanuit het perspectief van verschillende medewerkers en andere betrokkenen. De documentaire is bedoeld als afsluiting van het jubileumjaar vorig jaar.

De trailer van de docunentaire is op Youtube te zien. Afgaande op die trailer lijkt de documentaire een behoorlijk feelgoodgehalte te hebben, met ‘willen winnen’ als een vaak terugkerende boodschap. Voor de documentaire zijn het afgelopen jaar verschillende mensen gevolgd, bijvoorbeeld een filiaalmanager, een leverancier, een chauffeur etc. Verder komt ook de familie Van Eerd aan bod, allereerst ceo Frits van Eerd, maar ook zijn zussen (‘chief commercial officer’) Colette en Monique (‘manager cultuur & dna’) en vader Karel, die president-commissaris is, en die over hun drijfveren vertellen. Karel van Eerd vertelt weer meer over de keuzes die hij in het verleden maakte, bijvoorbeeld om zijn bedrijf destijds van groothandel om te vormen tot supermarktketen.

Jumbo zegt hierover in een persbericht: “Stuk voor stuk geven zij een boeiend kijkje achter de schermen en maken de toeschouwer deelgenoot van de activiteiten, ambities en toekomstdromen van het familiebedrijf. Samen met Frits van Eerd neemt grondlegger van Jumbo Karel van Eerd de kijker mee in strategische én persoonlijke keuzes uit het verleden.”

De documentaire duurt bijna twee uur. Jumbo in het persbericht: “Door het volgen van verschillende ‘Jumborianen’ weet de film een bijzonder beeld te schetsen van de drijfveren die kenmerkend zijn voor Jumbo en haar medewerkers: elke dag samen een stap extra zetten om de klant de beste winkelervaring te bieden. De documentaire maakt duidelijk hoe Jumbo een rol speelt in de levens van diverse betrokkenen. Zo begint een werkdag voor filiaalmanager Linda al om 06.00 uur ’s ochtends en voor distributiemedewerker Aike zelfs al om 02:20 uur in de nacht.”

In het persbericht zegt ceo Frits van Eerd: “We horen vaak dat mensen erg benieuwd zijn naar hoe onze organisatie reilt en zeilt. De documentaire brengt dit alles fraai in beeld. Toch gaat de film voor ons over veel meer, namelijk het bouwen van een levenswerk, over een droom die werkelijkheid wordt. Over onze ambities, de 7 Zekerheden van Jumbo, de uitdagingen die onze groei met zich meebracht, en vooral onze passie voor de klant. Met inmiddels al zo’n 100.000 medewerkers werken we er elke dag hard aan om boodschappen doen steeds een stukje leuker te maken. Het zijn onze ‘Jumborianen’ die zich hier met hart en ziel voor inzetten en daarom is deze film vooral ook een eerbetoon aan hen.”