De drie ingrediënten van Albert Heijn

0
Leestijd: 2 minuten

In FoodPersonality april, die deze week verschijnt, komen twee juryleden van de FoodAwards aan het woord. Michel Engelbertink, unit manager brood en beleg bij Jumbo, en Jort Scholten, unit manager dranken bij Albert Heijn. De FoodAwards zijn een initiatief van FoodPersonality: het ‘bekronen’ van goede introducties in het supermarktassortiment, met invloed dus van AH, Jumbo en Superunie maar ook met een de stem van de consument.

Engelbertink en Scholten leggen ieder voor zich uit hoe zij de uitgangspunten van de formule altijd opnieuw uitleggen aan leveranciers. Want als leveranciers dat weten, kunnen we ook beter beslagen ten ijs komen als potentiële leverancier van de formule. In het geval van Engelbertink, hij zegt niets nieuws: grootste assortiment, laagste prijs, beste service. Dat, samen met de branche-‘householdname’ de Zeven Zekerheden, is natuurlijk niets nieuws onder de zon.

In het geval van Jort Scholten van AH: dat klinkt wél nieuw. Althans, zo hadden we ‘m in elk geval nog niet in onze kop zitten. ‘Alle ingrediënten voor een beter leven voor iedereen’ is het mission statement van AH. Oké, ook niets nieuws onder de zon. Maar Scholten legt dit uit: “Dat willen we waarmaken door ‘waar voor je geld’, ‘beter eten’ en ‘gemak’. Waar voor je geld: denk aan al onze Bonus-acties of Prijsfavorieten. ‘Beter eten’ mag ook duidelijk zijn. Maar dat omvat ook: gezond eten toegankelijk maken, door bijvoorbeeld makkelijke recepten via AllerHande, onze app en onze website. En dan ben ik eigenlijk al bij nummer drie: gemak. Zo wordt het een magie met deze drie ingrediënten voor onze klanten.”

En waar zegt AH dat verder dan? Nou, sinds kort ook op de site. Onder ‘onze missie’: ‘We bieden alle ingrediënten voor een beter leven. Voor iedereen. Dat is onze missie, ons bestaansrecht. Wij helpen klanten het maximale uit hun dagelijkse leven te halen. Daarom bieden we drie ingrediënten waar onze klant steeds op kan vertrouwen: altijd waar voor je geld, beter eten en gemak voor jou. De samenhang tussen deze drie ingrediënten en de invulling ervan, maakt Albert Heijn uniek.’

Over ‘waar voor je geld’ zegt AH op de site: ‘Met ruim 1.250 Prijsfavorieten en wekelijkse Bonusaanbiedingen, doe je altijd voordelig boodschappen. Voeg daarbij lekkere budgetrecepten en bespaartips en besparen op je boodschappen wordt een eitje.”
Over ‘beter eten’ zegt AH: ‘Gezonder, lekkerder, duurzamer, makkelijker eten en het liefst allemaal tegelijk. Daar helpen we je graag bij. Met inspiratie, producten die bij jou passen én betere keuze voor koe, boer en natuur.’

Over ‘gemak voor jou’ zegt AH: ‘Je boodschappen doe je makkelijk en snel bij een winkel bij jou in de buurt, online of via de AH-app. Kies zelf hoe je je boodschappen ontvangt, bij een Pick up Point of (gratis) thuisbezorgd.’

En al die elementen worden op de site via links en doorklikkers weer afzonderlijk uitgelegd. Prijsfavorieten, Bonusaanbiedingen, budgetrecepten, ‘producten die bij jou passen’ (vegetarisch, veganistisch, plantaardig, zonder lactose, halal etc.)
Opmerkelijk ook: voor ‘thuisbezorgd’ staat tussen haakjes ‘gratis’. Maar dat zien we op de AH-site niet verder uitgelegd. Komt misschien nog…? In dat geval is de concurrentie gewaarschuwd.