Duitse publieke omroep vergaloppeert zich met Lidl

0
Leestijd: 3 minuten

Afgelopen dinsdag zond de Duitse tv-zender ZDF (Zweites Deutsches Fernsehen, vergelijkbaar met NPO 2, de publieke omroep dus) een programma uit waarin het ‘allerlei praktijken’ van Lidl zou onthullen of aan de kaak stellen. Met zoveel bombarie werd dat aangekondigd. Maar de kritiek was oppervlakkig en sneed vaak geen hout. Bijvoorbeeld? Omdat andere supermarkten dat ook doen. Of omdat de Duitse klant zich daar allang en breed aan aangepast heeft (foto: Lidl Zero in Woerden; fotobron: archief FoodPersonality).

ZDF meldde dat het vier ‘insiders’ van Lidl zou hebben verzameld, die alle vier iets zouden vertellen over wat Lidl doet. Twee ervan waren jarenlang filiaalleider geweest, een persoon zou een positie in ‘internationale marketing’ hebben vervuld en de vierde zou jarenlang werkzaam zijn geweest bij een leverancier van Lidl. Deze vier personen kon je in het programma ook zien. Ze praatten en legden uit. Maar: met een masker op en de zender meldde dat hun stemmen zouden worden vervormd.

Dat klinkt als… flinke onthullingen. Maar voor wie in de sector zelf werkzaam is, zal het niet meer dan een lachertje zijn. Bijvoorbeeld; Lidl heeft extra grote winkelwagens. Door die grote winkelwagens ben je als klant makkelijker geneigd om ‘m voller te maken. ‘Er ligt maar weinig in’, is het visuele signaal van die winkelwagen aan de klant zelf tijdens het boodschappen doen. Het zou ‘een truc’ zijn, om meer omzet te genereren.

Waarom meldt het programma van de Duitse publieke omroep dit, als beschuldiging aan het adres van Lidl, terwijl Aldi hetzelfde doet? Bovendien, kijken we naar de winkelwagens van AH, Jumbo, Plus etc., zijn die dan zoveel kleiner?

Iets anders: de winkelwagen heeft een aflopende draadbodem. Alle artikelen gaan dan als vanzelf naar de achterkant van de wagen, omlaag dus. En de klant zou dan minder snel zien wat hij of zij dan al in die winkelwagen heeft liggen. Zou een klant zo worden beïnvloed? Hebben trouwens veel klanten niet vaak in een boodschappentas achter in zo’n winkelwagen geplaatst? En ook hier weer: Lidl doet dit als enige, en de concurrenten niet? Onzin.

Ander voorbeeld; Lidl plaatst het prijsbord van een product bóven het product, en niet eronder, aan het schap. Dus: je ziet als klant een stuk chocola liggen, met een prijs van één euro, want dat staat op het schap eronder. Maar: je moet als klant naar boven kijken, want dáár staat de prijs van dat stuk chocola, en die prijs is hoger. Die prijs van één euro is voor het product eronder, nou, bijvoorbeeld, een kleinere stuk chocola. En zo zou, aldus dat programma, Lidl extra hogere bestedingen verkrijgen.

Onthulling? Alsof niet half Duitsland dat allang weet. Want juist in een supermarkt kom je als klant heel vaak, om telkens opnieuw voorraad in te slaan. Dus bij elk product, bij elk boodschappentripje opnieuw, weet die klant toch al waar hij of zij moet kijken? En zo ging het maar door.

Sneed het dan allemaal geen enkel hout? Jawel. Duitse supermarkten gebruiken voor biologisch het keurmerk ‘BioLand’, dat is een stuk duurder dan regulier, maar je koopt dat omdat… (vul maar in, gezond, bodem, diervriendelijker etc.). Lidl heeft ook producten met ‘BioLand’, maar slechts enkele. Maar juist weer veel meer met het label ‘Bio Organic’. Maar: dat is een eigen Lidl-label, met een veel lager niveau van biologische eisen. En daarvan zijn de prijzen een stuk minder duur dan van BioLand.

Terechte opmerking, maar ook hier geldt: daar is Lidl toch niet de enige in? Sterker nog, ook in ons land is wel vaker door de biologische sector gemeld dat supermarkten biologisch omarmd hebben, maar als ‘window dressing’, omdat de mate van biologisch veel lager zou zijn dan bij biologische supermarktketens en levensmiddelenwinkels.

Hebt u iets gemist – gesteld dat u het Duits een beetje machtig was? Nee. of ja, toch wel: u hebt gemist dat zelfs een publieke omroep van een land waarvan de volksaard prat gaat op ‘degelijk’, niet altijd degelijk is. Dat zouden we moeten beseffen als je bedenkt dat de grootste krant van dat land Bild is, een sensatiekrant, die altijd flink wrikt aan de waarheid, niet Trumpiaans, maar toch.

Maar juist dan… zou je niet verwachten dat met name een publieke omroep een opsomming van algemene commerciepraktijken van supermarkten omvormt tot kritiek op alleen maar marktpartij Lidl.