Duitsland: ‘huismerkartikelen stijgen harder in prijs’

0
Leestijd: < 1 minuut

Ook in Duitsland lopen de spanningen tussen handel en industrie als gevolg van de almaar stijgende prijzen op. Nu heeft het Markenverband, de belangenbehartiger van de Duitse merkartikelfabrikanten, een open brief gestuurd naar de supermarkten waarin ze oproepen te stoppen met merkartikelen het verwijt maken dat zij verantwoordelijk zijn voor de steeds hogere prijzen in de supermarkten.

Het Markenverband roept de supermarkten op zich op de feiten te baseren, want juist de prijzen van huismerkartikelen zouden sinds afgelopen maart veel harder zijn gestegen dan de prijzen van merkartikelen. Dat fenomeen doet zich volgens Christian Köhler, directeur van het Markenverband, niet alleen in Duitsland voor. Wel zouden huismerkartikelen in Duitsland veel sterker in prijs gestegen zijn als in Frankrijk, Italië en Spanje.

Köhler roept de supermarkten op te stoppen met de steeds scherpere verwijten aan het adres van de merkartikelfabrikanten, want die helpen de situatie niet en zijn niet goed voor de verhoudingen in de sector. Alleen een faire en op feiten gebaseerde dialoog kan volgens hem bijdragen aan het vinden van een gezamenlijke oplossing voor de steeds verder stijgende prijzen.