Duurzame voeding groeit hard
Duurzame voeding groeit hard Shelflife

Duurzame voeding groeit hard

Algemeen

De consumentenbestedingen aan duurzame voeding in de supermarkten zijn in het eerste halfjaar van 2011 met 39,1% gestegen (ten opzichte van 2010) naar ruim € 500 miljoen. Dit blijkt uit de halfjaarcijfers van de Monitor Duurzaam Voedsel. Biologisch groeide met 29,1% naar € 195 miljoen. Diervriendelijker geproduceerde producten boekten een omzetstijging van 56% naar € 114 miljoen.

Bij biologisch droegen alle productgroepen bij aan de groei. Zuivel is ten opzichte van 2010 het hardst gestegen (44%), gevolgd door vleeswaren (40%) en eieren (36%). Agf is goed voor 25,9% aandeel van de biologische omzet en blijft zuivel (24,7%) nog net voor als grootste productgroep. Supermarkten zijn goed voor bijna de helft van de biologische omzet in Nederland.

Natuurvoedingswinkels melden een groei van 5 tot 10%, een percentage dat al jaren stabiel is. De Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw verwacht dat de totale omzet van biologische voeding in 2011 ruim boven de € 800 miljoen uit zal komen; ongeveer de helft van de verwachte totale omzet aan duurzame voeding in Nederland.

Diervriendelijke voeding valt steeds beter in de smaak. Consumenten kochten voor € 114 miljoen diervriendelijker geproduceerd vlees, vleeswaren en eieren (inclusief biologische varianten), een stijging van 56%. De hoogste omzetgroei is zichtbaar bij varkensvlees en pluimveevlees. De groei in duurzamere eieren, vlees en vleeswaren was resp. 21%, 72% en 49%.

Het Convenant Marktontwikkeling Verduurzaming Dierlijke Producten verwacht dat deze groei dit najaar zal doorzetten. Deze trend sluit ook aan bij de visie van het recent verschenen rapport van de Commissie-Van Doorn over de toekomst van de intensieve veehouderij.

De Monitor Duurzaam Voedsel is door het onderzoeksinstituut LEI van de universiteit van Wageningen in opdracht van het ministerie van EL&I samengesteld.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.