Duurzame voeding groeit hard
AlgemeenDe consumentenbestedingen aan duurzame voeding in de supermarkten zijn in het eerste halfjaar van 2011 met 39,1% gestegen (ten opzichte van 2010) naar ruim € 500 miljoen. Dit blijkt uit de halfjaarcijfers van de Monitor Duurzaam Voedsel. Biologisch groeide met 29,1% naar € 195 miljoen. Diervriendelijker geproduceerde producten boekten een omzetstijging van 56% naar € 114 miljoen.
Bij biologisch droegen alle productgroepen bij aan de groei. Zuivel is ten opzichte van 2010 het hardst gestegen (44%), gevolgd door vleeswaren (40%) en eieren (36%). Agf is goed voor 25,9% aandeel van de biologische omzet en blijft zuivel (24,7%) nog net voor als grootste productgroep. Supermarkten zijn goed voor bijna de helft van de biologische omzet in Nederland.
Natuurvoedingswinkels melden een groei van 5 tot 10%, een percentage dat al jaren stabiel is. De Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw verwacht dat de totale omzet van biologische voeding in 2011 ruim boven de € 800 miljoen uit zal komen; ongeveer de helft van de verwachte totale omzet aan duurzame voeding in Nederland.
Diervriendelijke voeding valt steeds beter in de smaak. Consumenten kochten voor € 114 miljoen diervriendelijker geproduceerd vlees, vleeswaren en eieren (inclusief biologische varianten), een stijging van 56%. De hoogste omzetgroei is zichtbaar bij varkensvlees en pluimveevlees. De groei in duurzamere eieren, vlees en vleeswaren was resp. 21%, 72% en 49%.
Het Convenant Marktontwikkeling Verduurzaming Dierlijke Producten verwacht dat deze groei dit najaar zal doorzetten. Deze trend sluit ook aan bij de visie van het recent verschenen rapport van de Commissie-Van Doorn over de toekomst van de intensieve veehouderij.
De Monitor Duurzaam Voedsel is door het onderzoeksinstituut LEI van de universiteit van Wageningen in opdracht van het ministerie van EL&I samengesteld.