Duurzamer eten zorgt voor stijgende supermarktomzet

0
Leestijd: 2 minuten

Het CBL verwacht dat de omzet in 2018 uitkomt op € 39 miljard euro. In 2017 bedroeg de supermarktomzet € 37,5 miljard euro. “Een positief resultaat voor de supermarktbranche. Duurzaam voedsel draagt hier in toenemende mate aan bij”, aldus CBL-voorzitter Bert Roetert. Vanmiddag spreekt Roetert op de jaarlijkse CBL Haringparty in het Kurhaus in Scheveningen. Hij zal daar de nieuwe ambities van de branchekoepel op het gebied van duurzamere verpakkingen wereldkundig maken.

Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker. Eerder deze maand bleek uit de Monitor Keurmerken 2017 dat de omzet van duurzaam geproduceerd voedsel tot € 3,6 miljard is gestegen.

In overeenstemming met deze beweging kondigt het CBL vandaag ambities aan op gebied van verpakkingen. “Vandaag spreken we af dat in 2030 minder verpakkingen in de supermarkt zijn. En de verpakkingen die we dan gebruiken zijn van gerecycled materiaal gemaakt. Dit wordt onderdeel van het nieuwe CBL-Klimaatplan dat het CBL in het najaar zal lanceren”, aldus Roetert.

Daarnaast heeft de branche afspraken gemaakt met Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) over het tegengaan van zwerfafval. De ambitie van het CBL is om hier samen met de fabrikanten en leveranciers een forse bijdrage aan te leveren. Enerzijds door bewustwording bij de consument, anderzijds door het de consument zo makkelijk mogelijk te maken om afval weg te gooien. Dit deelt het CBL vandaag met staatssecretaris Van Veldhoven die de keynote speech verzort tijdens de CBL-bijeenkomst.

De ambitie op het gebied van verpakkingen maakt deel uit van een breder Klimaatplan dat het CBL in het najaar presenteert. Naast forse inspanningen op het gebied van verpakkingen, wordt in het CBL-Klimaatplan ook het terugdringen van voedselverspilling, de inzet op energiebesparing, schone energie en efficiënter vervoer van levensmiddelen meegenomen. Deze maatregelen moeten leiden tot een drastische vermindering van de CO2-footprint. De branche voelt zich gesterkt door de toenemende vraag van de consument. Duurzaamheid loont gezien de stijgende supermarktomzet en in supermarkten is dat overal zichtbaar.