Ed van de Weerd vertrekt bij Jumbo

0
Commercieel directeur Ed van de Weerd vertrekt per april bij Jumbo. Het is nog niet bekend wie hem bij Jumbo gaat opvolgen. Het is ook niet bekend bij welk ander bedrijf Van de Weerd gaat werken.
Momenteel hebben leveranciers van Jumbo en andere relaties een brief ontvangen waarin Van de Weerds vertrek wordt aangekondigd. Van de Weerd meldt in die brief dat hij op een later moment bekend zal maken wie zijn volgende werkgever wordt. Binnen een groepsapp van food retailers en levensmiddelenfabrikanten is het beweerd dat Van de Weerd niet naar een directe concurrent zal gaan, dus geen andere supermarktketen in Nederland. Maar dat is nog niet bevestigd.
Ed van de Weerd kwam in 2011 bij Jumbo terecht. Hij was afkomstig van Ahold Tsjechië, waar hij op dat moment senior vice president voor Ahold in dat land was, verantwoordelijk voor marketing, commercie en formule (de formule Albert in dat land). De overstap was opmerkelijk, ook al omdat na de overstap van Johan Boeijenga van Ahold naar Jumbo Van de Weerd de tweede ex-AH-director was die naar Jumbo ging.
Tot aan 2009 was Van de Weerd merchandisingdirecteur voor houdbare artikelen bij Albert Heijn, een functie die hij ruim twee jaar vervulde, voordat hij als Ahold-directeur naar Tsjechië ging. Daarvóór werkte Van de Weerd van 2000 tot 2006 voor telecombedrijf Vodafone, eerst in Nederland en vervolgens in Australië. En daar weer voor was Van de Weerd zeven jaar werkzaam bij Procter & Gamble.
In de persoon van Ed van de Weerd vertrekt er iemand bij Jumbo die in de openbaarheid van de sector altijd de discussie is aangegaan over commercie versus duurzaamheid. Zeker de laatste jaren is het binnen de meningmakers in de sector maar de vraag waarom je een laagsteprijsgarantie moet claimen, terwijl er steeds meer besef komt over de maatschappelijke kosten die goedkoop eten en drinken met zich meebrengen.
Van de Weerd liep voor dat dilemma niet weg, of het nou op een EFMI-congres is of een Foodlog-discussie-avond. En hij was consistent in zijn opvatting: de verduurzaming moet zonder meer doorgaan, maar Jumbo zal zijn dna van de Zeven Zekerheden niet zomaar loslaten en dus ook geen laagsteprijsclaim. Tegelijkertijd liet Van de Weerd zien dat hij het Jumbo-assortiment wel degelijk verduurzaamde.
Het bekendste voorbeeld is de Nieuwe Standaardkip bij Jumbo, waar het als supermarktketen de eerste mee was, het alternatief van Jumbo op de in collectief verband verduurzaamde kip die vanwege de prijsvorming door de Autoriteit Consument en Markt werd afgeschoten. Jumbo ontwikkelde de Nieuwe Standaardkip nota bene in overleg met Wakker Dier, de ngo die in de branche doorgaans als de meest activistische wordt gezien.