Een agenda vol afspraken
Een agenda vol afspraken Shelflife

Een agenda vol afspraken

· leestijd 1 minuut Algemeen

Het is alsof je een dominosteen omgooit. Na mijn eerste column in FoodPersonality ben ik direct uitgenodigd. Meestal door ondernemers die vol enthousiasme bezig zijn om nieuwe concepten en producten in de markt te zetten. De Kleine Producent, daar repte ik vorige maand van, en toen ging het helemaal hard.

Wie heb ik de afgelopen weken (beter) leren kennen?

Bart-Jan Veldhuizen mailt of ik kom buurten bij Kitchen Republic. Zij noemen zich een ‘food business incubator’. Een plek waar kleine voedselproducenten in professionele keukens de eerste stappen kunnen zetten om lekker eten te maken en hun product op de markt te zetten. Bart-Jan en Emma Veerhuis runnen deze plek. Het slaat aan: Granola for Gangsters, dat nu al in Londen wordt verkocht, of Baked in Amsterdam met die supergoede bananencake. Hoe kunnen zij verder groeien, samen met de producenten die de keukens ingaan? Het is een mooi concept dat echt voor vernieuwing kan zorgen. Zal ik hier een bureau huren en dan lekker met die prachtige ondernemers aan de slag gaan en zorgen dat hun bedrijfjes tot volle wasdom komen? Albert Heijn en Jumbo; eigenlijk alle retailers schreeuwen om innovatie aan de bovenkant van de markt. Maar hebben ze die door het drastische huismerkbeleid niet een beetje kapot gemaakt? Ik denk er nog even over na.

Ook heb ik contact met Mark Kulsdom. Hij heeft samen met Lisette Kreischer The Dutch Weed Burger opgericht en zal in juni The Food Shack openen, waar The Dutch Weed Burger en nog veel meer op zeewier gebaseerde veganistische snacks en bites uitgeprobeerd zullen worden. Zij kiezen er echt voor om niet in de supermarkt verkrijgbaar te zijn. Je moet de burger op een bepaalde manier klaarmaken en daarbij is het een volledig concept: burger, groen broodje en die ‘weed sauce’. In de supermarkt ligt dat dan in de koeling naast de Vegetarische Slager of zo’n vleesvervangende burger van &Samhoud. Misschien beter om op Gelderlandplein in de AH of Marqt een nieuwe bar zoals de Sushibarren een The Dutch Weed Burger Shack in Shop neer zetten… Hen verder helpen met groeien?

Allebei de clubs hebben meegedaan aan een ‘acceleratorprogramma’ van The Impact Hub. En die club zit nu in het Koninklijk Instituut van de Tropen. Ik ga daar even buurten met Liesbeth Gouwens (oprichtster van Coco Conserven en voormalig commissaris van Willem & Drees) bij crowdfundplatform Oneplanetcrowd. En direct worden ons drie bedrijven aangeraden om te helpen met de business development. Financiering lukt, omzet en winst maken lukt, alleen opschalen, dat is echt een uitdaging. ‘Lies en Willem, willen jullie helpen?’ Mooie bedrijfjes, sommige kende ik nog niet. Tjeetje, wat gebeurt er veel.

En dan nog de trip langs alle prachtige privatelabelfabrikanten die ook supermooie producten maken. Robin Heetkamp bezocht om over soep te praten bij Glasbest, de Bio Bandits en Ruben Bringsken leren kennen van Baltussen Conserven. Een biertje met Martijn van Seventer van Lepelboom. Bijpraten met Florian de Clercq van De Olmenhorst. Het enthousiaste verhaal van Dirk-Jan Polak over Hollands Wild. Seamore, Local-to-Local. Tjeetje: Willem, effe dimmen, effe focussen… Er zijn zoveel kleine producenten… Ik zou al deze bedrijven wel willen helpen, hoe maak ik nu de juiste keuze?

Willem Treep

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.