Een positief sentiment
Een positief sentiment Shelflife

Een positief sentiment

· leestijd 1 minuut Algemeen

Wat denkt u als u de marktcijfers ziet? Raakt u in mineur als u de negatieve ontwikkeling ziet, of bent u het type dat alleen naar de positieve cijfers kijkt? Er zijn enkele afwijkende groeicijfers. En zo vraagt menigeen zich af wie het bij het rechte eind heeft. Maar nog belangrijker is de vraag of deze cijfers het sentiment in de branche beïnvloeden.

Het EFMI publiceert twee keer per jaar de EFMI Food Barometer. Een rapportage waarmee onze klanten inzicht krijgen in ontwikkelingen op macro-economisch, branche- en shopperniveau. Dit gebeurt onder meer op basis van gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), het Centraal Planbureau (CPB), aangevuld met eigen onderzoek onder primaire shoppers en directieleden uit de branche. Collega’s Mark Slijkhuis en Kirsten Huijgen voeren de analyses uit en ik wil u toch een aantal positieve inzichten niet onthouden. Helaas staan niet alle parameters op groen, maar hopelijk bevinden die zich in de staart van een mineurperiode en bewegen zij zich op termijn de goede kant op.

Op macro-economisch vlak worden er inmiddels betere tijden verwacht. Een geraamde groei van 0,75% in 2014 is nog niet heel overtuigend. Maar de verwachtingen van een honderdtal directieleden uit de foodbranche zijn dat wel. Maar liefst 81% van hen verwacht dat de economie het komende jaar verbetert. Uit deze verwachting kan worden opgemaakt dat het sentiment voor de economie in elk geval positief is!

Vervolgens zijn daar de branche-ontwikkelingen. De directieleden zijn in maart 2014 weer iets positiever over de ontwikkelingen van hun eigen bedrijf dan in september 2013. Het gaat hierbij om de concurrentiepositie, omzet- en winstgroei. Daarnaast lijkt de focus zich langzaam weer te verleggen van de kosten naar de omzet. Dit wijst erop dat de defensieve strategieën van kostenbesparingen langzaam maar zeker worden vervangen door offensieve groeistrategieën. Bovendien is de investeringsbereidheid flink toegenomen, bijvoorbeeld op het gebied van marketing en kennis en vaardigheden van personeel. Hier wordt ook een positief sentiment geconstateerd!

Tot slot zijn er de shopper-ontwikkelingen. Het consumentenvertrouwen is nog steeds in mineur. Maar het heeft een reuzensprong gemaakt. Het cijfer dat het gevoel van de Nederlandse consument uitdrukt, is van -37 in juli afgelopen jaar naar -7 in maart dit jaar gestegen. Bovendien neemt de koopkracht volgens het CPB sinds jaren weer toe. Driekwart van de directieleden verwacht dat ook in 2014 het vertrouwen van de consument zal toenemen: het sentiment is positief!

Wij kunnen concluderen dat het positieve gevoel onder de directieleden in de foodbranche prevaleert. Ja, er zijn nog uitdagingen op het gebied van werkgelegenheid (macro-economisch), volumes (branche) en bestedingen (shopper), maar ik denk er het mijne van. Ook ik ga uit van het positieve!


Melanie Murk

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.