‘Eer aan Oekraïne’ in Lidl-filiaal

0
Leestijd: 2 minuten

Dit werd de afgelopen dagen een supermarktdingetje op Twitter. Het is een schap van een Lidl-filiaal. We zien margarine van het Lidl-label Vita d’Or en daaronder staat olijfolie. Er staat een rode schapsticker bij: ‘Duur? Hou je mond! Eer aan Oekraïne ’.

Op Twitter ontplofte dit een beetje. De eerste reacties: goh, wat een harde uitspraak van Lidl. En dat klopt. Stel dat het van Lidl afkomstig is, dan moet het verbazen. ‘Duur? Hou je mond!’ Dat zou toch geen supermarktketen zomaar ten overstaan van z’n klanten in een schap communiceren. Nou, dat vonden de reageerders ook wel. Waarom zou jou als klant zó benaderen? ‘Hou je mond!’

En dus was er na reactie 28 de opmerking: ‘zou kunnen dat een klant dat heeft gedaan’. Aha, nou worden we al wat wijzer op Twitter. Mensen die op Twitter zomaar wat reacties afvuren, zullen er niet zomaar bij stil hebben gestaan dat supermarktketens bijna nooit ingaan op politieke standpunten, bang als ze zijn voor repercussies of gewoon verlies van klanten. Als het gaat om citrusfruit uit Israël of citrusfruit uit Palestijns gebied… marketeers en communicatiemensen binnen supermarktbedrijven houden dan hun hart vast van verschrikking.

Want je moet een vriend van iedereen zijn, is het uitgangspunt. Maar dat was hier in dat Lidl-schap best moeilijk, met ‘duur? Hou je mond! Eer aan Oekraïne’. Iemand uit die hele lange reeks reacties zei nog: ‘o, vast iemand uit Polen, die hier in ons land werkt’. Dat lijkt ons al een veel betere inschatting van wat daar te lezen is. Kennelijk is er iemand die in die Lidl steun vraagt voor Oekraïne, niet geldelijke, maar geestelijke. Misschien is het in andere supermarkt ook gezien. Misschien zien we het nog in andere supermarkten.

Maar dan dit: ‘Eer aan Oekraïne’. ‘Eer’. Hebben we hier niet gewoon te maken met een vluchteling uit dat land? Ook al zijn Polen en Oekraïne lotgenoten in de geschiedenis, als het gaat om wreedheden, massagraven en feitenverdraaiingen door ofwel de Sovjet-Unie, ofwel Rusland, zou een Pools iemand ‘eer aan Oekraïne’ op dat schap plakken? Wij zouden zeggen: iemand uit Oekraïne zelf.

Aardig trouwens, om te lezen op Twitter hoe mensen hopeloos stoeien met informatie. Er komt iemand voorbij die zich afvraagt: ‘En dus moet ik die olijfolie uit dat onderste schap kopen? Omdat die uit Oekraïne komt?’ Olijfolie uit Oekraïne, je moet er maar op komen. Terwijl je overal om je heen hoort dat er een tekort is aan zonnebloemolie.

Voor marketeers van supermarktbedrijven en voor levensmiddelenfabrikanten wellicht een eye opener. Sommige consumenten hebben zelfs niet de basaalste kennis, die zouden zelfs kunnen denken dat avocado’s uit Lapland komen als ze een onbedoelde schapsticker in hun hoofd van een context proberen te voorzien.

Lidl heeft naderhand laten weten dat die bordjes zeker niet van Lidl zelf afkomstig zijn.